Ullveckan - Nationell temavecka för främjandet av svensk ull

Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR, Hemslöjden) har, i samarbete med föreningen Ullvilja, tagit initiativet till Ullveckan och tagit fram ett digitalt program som sträcker sig från 4 september till 11 september.

Varför Ullvecka?

Så här säger Roger Bush, Wålstedts spinneri och ordförande i föreningen Ullvilja:
"Föreningen Ullvilja har bland annat som ändamål 'att främja och utveckla förädling av ull'. Ullveckan presenterar en ypperlig möjlighet att i samarbete med Hemslöjden, sprida kunskap om ull och dess användningsområden. Ullvillja ser detta som en chans att nå ut till allmänheten kring just dom möjligheter Svensk ull har att erbjuda i framtiden.

”Ull handlar om både hantverk och näring, om biologisk mångfald och en levande landsbygd”, säger Kent Johansson, ordförande i SHR. ”Tillsammans med Ullvilja vill vi lyfta varför det är viktigt att ull fortsätter att produceras i Sverige och hur användningen av ullen kan breddas. Inte minst som ett led i att utveckla en mer hållbar, närproducerad och förnybar textilråvara.”

Hemslöjden som riksorganisation har till uppdrag att verka för hög standard på utbildning inom slöjdområdet och att kunskaper om material, tekniker och funktioner inom hemslöjd och slöjd hålls levande. Inom Hemslöjden finns kunskaper om naturmaterial, återbruk och tillverkning av hållbara föremål. Hemslöjd, slöjd och hantverk ska ha en självklar plats i människor dagliga liv. Ullveckans olika dagsteman har valts utifrån detta och omfattar t ex "Vilken ull passar till vad?", "Att utbilda sig inom ullområdet" samt "Ull och hållbarhet."

Ullveckan avslutas den 11 september med ett samtal mellan Maria Jacobsson, verksamhetschef SHR, Kent Johansson, ordförande SHR, och Roger Bush, ordförande i föreningen Ullvilja. Ullveckan sammanfattas och arbetet kring att ta fram en gemensam Ullplattform kommer att lyftas.

Ett trettiotal aktörer bidrar och medverkar till Ullveckan 2021, allt från spinnerier och ullförmedlare till utbildningssamordnare och hemslöjdsbutiker.

Föreningen Ullvilja

Den ideella föreningen Ullvilja startades 2018 med syftet att främja och utveckla förädling av ull, med fokus på svensk fårull. Alla är välkomna att delta, både små och stora företag, privatpersoner och föreningar. Medlemmar finns i hela landet och avsikten är att initiera och driva projekt som främjar den svenska ullförädlingen samt se till att alla som jobbar för en svensk ullförädling har en plattform att mötas på. Ullvilja har sedan start anordnat Ull och Spinn-SM varje år.

Ullveckans digitala program kommer att sändas från Hemslöjdens hemsida.