Var med och odla lin i nordiskt projekt

1 KVM LIN utgår från att alla kan odla lin. Allt du behöver är frö och en kvadratmeter. När vi nu startar upp 1 KVM LIN för säsongen 2022 bjuds hela Norden in att vara med.

Intresset för 1 KVM LIN har vuxit explosionsartat. Från regionalt projekt med 700 odlare i Västra Götaland 2020 till 6 000 odlare från hela Sverige 2021. I år blir projektet nordiskt.

Vi som samverkar i projektet är Hemslöjden – Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, hemslöjdsföreningar, hemslöjdskonsulenter och utvecklare. Tillsammans vill vi fylla hela Norden med blåblommande plättar.

Sätter textil i ett större sammanhang

1 KVM LIN förenar odlingsintresse och skaparglädje samtidigt som det ökar medvetenheten kring dagens textila produktion och konsumtion.

– När du får insikt i vad textil är, i det här fallet en liten påse med frö som växer och blir en urstark fiber, så kommer du att uppskatta textil mer, se på handdukarna på loppmarknaden på ett annat sätt och sätta textil i ett större sammanhang, säger Hillevi Skoglund som var med och startade projektet i Västra Götaland.

Så gör du för att vara med och odla lin 2022

Alla som anmäler sig till projektet behöver en påse linfrö. Du anmäler dig till närmaste hemslöjdsförening eller regionala hemslöjdskonsulent/utvecklare och får då odlingsbeskrivning och instruktioner om hur du beställer dina fröer.

Vi skickar löpande fakta, tips och kuriosa om lin och linodling i nyhetsbrev till alla odlare under hela projektets gång. Vi håller även kontakten via en Facebookgrupp och sprider bilder från projektet under hashtaggen #1kvmlin2022

För mer information om projektet, kontakta nationella arbetsgruppen: