Hemtex - har gjort det härligt att komma hem sedan 1973. Följ med på en tidsresa!

Blogginlägg -

Sedan bildandet av Hemtex och flytten av kontoret till Borås har mycket vatten hunnit rinna under Viskans broar. Verksamheten har vuxit och idag har Hemtex butiker och e-handel i Sverige, Finland och Estland...

...men vi tar det från början.

Allt startade 1973 då 14 ägare av fristående hemtextilbutiker gick samman och bildade Hemtex. Verksamheten startade då ett 20 tal butiker runt om i Sverige.

1982 lanseras det första gemensamma konceptet och alla butiker byter till gemensam skylt.

1990 har Hemtex ett 60 tal butiker i Sverige och har ett enhetligt utseende och gemensamt erbjudande till kunder.

2001 etableras Hemtex i Finland och 2007 etableras Hemtex i Estland

2008 startar e-handeln och året därpå blir Hakon Invest, nu ICA gruppen, majoritetsägare.

2010 görs ett helhetsomtag kring Hemtex. Ny logotyp, nytt koncept och sortiment och prisstrategi förnyas.

Hemtex blir en del av norska Kid Interiør

I maj 2019 förvärvades Hemtex av Kid och idag står vi ännu starkare tillsammans!

Vi är nu en gemensam koncern som jobbar aktivt för att hitta synergier och plocka det bästa från två bolag. Det har bland annat resulterat i att vi idag har ett gemensamt sortiment och koncept i alla fyra länder.

En perfect match!

Kort sammanfattat kan man säga att Kid har varit Hemtex motsvarighet i Norge i alla år. Kid är, precis som Hemtex, stora på hemtextil och heminredning och har ca 140 butiker Norge.

Känner du till butikskedjan Kid interiør i Norge? Om inte, besök Kids hemsida så får du veta mer!

Våren 2023 startar vi upp vårt egna, alldeles nybyggda lager i Viared! Lagret är 23 000 kvm stort, redo att förvara mängder med heminredning. Här arbetar nu våra fantastiska lagermedarbetare som med hjälp av toppmodern logistikutrustning ser till att butikerna och kunderna blir försedda med våra produkter på bästa vis. Lager och Servicekontor samlas nu under samma tak.

2023 fyller Hemtex 50 år!! Och detta ska vi fira under Hösten...

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.