Nyöppningen av Kid på Ski Storsenter

Hemtex och Kid har framgångsrik expansion inom möbler och nya stora butiker.

Norska inredningsbutiken Kid öppnar fem nya stora butiker i Norge, samtidigt som Hemtex öppnar upp sina första stora butiker med möbelkollektioner i Sverige.

Efter imponerande resultat under det tredje kvartalet välkomnar Kid möjligheten att utöka sin närvaro med ytterligare fem nya stora butiker i Norge. Dotterbolaget Hemtex har också beslutat att öppna sina tre första stora butiker i Sverige.

Genom Extended-programmet har Kid intensifierat sin satsning på kategoriutveckling och möbler. "Vår satsning har varit en direkt framgång, och i augusti detta år beslutade vi att introducera Extended-sortimentet online på Hemtex och i utvalda stora butiker," meddelar Anders Fjeld, koncernchef Kid ASA.

Extended-sortimentet inkluderar sängar, möbler, mattor och nya produktkategorier som kontorsmöbler, yoga-/hemmaträningsutrustning och rengöringsprodukter, alla under egna varumärken.

Norsk design: Möblerna från formes+objects är designade hos Kid i Norge, och nysatsningen i form av stora möbler så som soffor, sängar, matbord mm tillverkas i Europa.

"Andra framgångsrika resultat från Extended-konceptet har bidragit till en betydande tillväxt både i butiker och online. Vi är övertygade om att Extended-konceptet har stor potential i både Norge och Sverige och ser fram emot att öppna fler stora butiker i båda länderna och att utöka vår butiksportfölj," tillägger Anders Fjeld.

Kid har redan fem Extended-butiker i Norge, var och en med en yta på ungefär 1200 kvadratmeter i Bergen, Ski, Fredrikstad, Stavanger och Kristiansand. "Vi har nu beslutat att fördubbla antalet stora butiker i Norge, men ännu mer spännande är att vi nu även tar våra första steg i Sverige med tre nya butiker," informerar Fjeld.

Genom investeringar i omnichannel-lösningar har Extended-programmet bidragit till kraftig tillväxt i samtliga butiker och online.

"Vi har aldrig slutat att tro på den fysiska butikens betydelse som en viktig mötesplats för våra kunder. Samtidigt är det nödvändigt att investera i utvecklingen av våra digitala plattformar, vilket underlättar för kunder att handla online och hämta i butik eller få varorna levererade hem. Vi kommer att fortsätta utveckla våra produktkategorier, våra egna varumärken och satsa på butikerna för att kunna erbjuda den bästa kundupplevelsen på marknaden," förklarar Fjeld.

Kategorin "Stora möbler" har visat sig vara en stor framgång, och hittills i år har vi sålt över 1000 soffor och över 1000 sängar i Norge. Attraktiv design, God valuta för pengarna och snabba leveranstider är några av faktorerna bakom vår framgång inom möbler.

Kid och Hemtex har nu som målsättning att öka storleken på framtidens” normalbutik” från 400 kvadratmeter till 600 kvadratmeter och är aktivt på jakt efter större butikslokaler och platser för stora butiker. Med en butik på 600 kvadratmeter kommer det finnas mer utrymme för inspiration och nya produktkategorier.

"Mycket spännande saker händer inom Kid och Hemtex, och vi planerar att fortsätta med vår framgångsrika kategoriutveckling och lansera nya produkter inom Extended-konceptet samt andra utvecklingsprojekt i framtiden," avslutar Fjeld.

Kvalitetssängar från Nordic Rest: Sovrumsstudion i våra Hemtex extended-butiker har en komplett utställning av Basic, Plus och Premium sängar med madrasser och sovrumstillbehör.

Läs hela pressmeddelandet under Relaterad Media

Kategorier

Sedan 2019 är Hemtex en del av den norska detaljhandels-koncernen KID ASA som totalt omsätter över 3 miljarder och har över 2 000 anställda.