Så blir sommaren hos Hemtex 2024

Så blir sommaren hos Hemtex 2024

Vi har valt att kalla sommartrenderna i år för Happy Spirit, Sea Breeze och Sweet Charm. Nedan finns ett litet utdrag från var och en av stilarna.

Happy Spirit

Vi låter oss inspireras av Marrakech och de liv som levs i de färgstarka, bohemiska och lekfullt inredda omgivningarna där.

I denna stilen lägger vi stor vikt på det handgjorda och det är en självklarhet att det handlar om naturliga material med tanke på hållbarhet. Vi uppskattar det ofullkomliga och unika, som en något krokig och ojämn keramikvas eller de rustika handvävda skålarna av strå.

Mönsterbilden är först och främst ränder och rutor, men vi lägger också till lekfulla blommor, gärna broderade. Viktigt med olika strukturer på textilierna. Det känns trendigt och tidsenligt med grönt i alla naturens färger. Dessa gröna toner mot off-white och de lekfulla färgerna röd och vinröd, gör det nytt och intressant.

Sea Breeze

Vi söker oss till det avslappnade och lugna livet med havsbrisen och den friska luften i centrum. Detta är historien om långa semesterdagar vid poolen -eller ännu bättre, i segelbåten eller vid kusten. Det är en laidback och casual stil samtidigt som den är tidlös och klassisk.

Mönsterbilden är hämtad från havets vågor och snäckskal, och livet i havet. Detta, tillsammans med klassiska ränder och rutor, härliga blommiga broderier och en blandning av provensalska och indiska blocktryck, skapar den nya sommarlooken.

Färgtonerna är harmoniska och speglar det maritima livet vid havet. Flera toner av blått mot sand och vitt och en liten hint av ljus aqua för att göra det ännu fräschare. Keramik formad som koraller, fisk och snäckor passar som vaser och fat.

Sweet Charm

Happy colours – fun living! Här spelar färgerna en stor roll när det kommer till hur vi mår. Vi njuter av lata
och lekfulla dagar i solen - vi är glada, det är semester och upplever fina dagar i en färgrik miljö!
Sommarkänslan blir inte bättre än såhär.

Levande blommönster, både stora och små, kombineras med enkla rutor och gärna även en färgglad rand. Vi känner av den glada mixen av 70- och 80-talet, nu i nya kombinationer. Alla pastellfärger är tillåtna och vi lugnar ner det hela
med vitt och detaljer i strå. Keramik och glas är viktiga detaljer, då gärna i friska färger och mönster.