Exklusiv lansering i limiterad utgåva från Schloss Johannisberg

Exklusiv lansering i limiterad utgåva från Schloss Johannisberg

Schloss Johannisberg har i över 1200 år varit synonymt med tyska viner av absolut högsta kvalité. Vingården är världens äldsta Riesling estate och erbjuder med sin unika placering på den 50 breddgraden det bästa av Riesling viner från torrt till sött, Eiswein skördades tillexempel för första gången i Tyskland vid Schloss Johannisberg år 1858.

I hjärtat av Schloss Johannisberg vinkällare djupt under marken gömmer sig ett underjordiskt bibliotek, Bibliotheca Subterranea. I det över 900 år gammal källarvalvet vilar cirka 25 000 flaskor vin från otaliga årgångarna, den äldsta flaskan i biblioteket är daterad från år 1748.

Bibliotheca Subterranea är världsunikt samling av vita viner och saknar motsvarighet över hela världen. Ur den berömda samlingen har Schloss Johannisbergs Estate Manager Stefan Doktor fått fria händer att välja ut 4 årgångar till en exklusiv lansering i en limiterad utgåva på den svenska marknaden.

52768-01 Schloss Johannisberger Riesling Grünlack Spätlese 1971
52764-01 Schloss Johannisberger Riesling Gelblack 1975
52772-01 Schloss Johannisberger Riesling Rotlack Kabinett 1981
52771-01 Schloss Johannisberger Rosalack Auslese 1967

30 flaskor av varje årgång finns för beställning i Systembolaget beställningssortiment från den 23:e juni.

1971 - Den här legendariska årgången började sval, med en kalla vår och sen blomning. Sommaren var varm och torr och väldigt lite regn föll i juli och augusti. Samtidigt som hösten var lång och mild. Rhen stod i en historisk låg vattennivå och bekräftade vinodlarna gammal regel om ”kleiner Rhein - großer Wein”.

1975 - Ytterligare en fantastisk årgång som började med en mild vår och mycket tidigt blomning. Sommaren, tog fart redan i början på maj och präglades av långa perioder av värme, men också av våldsamma åskväder. 1975 bjöd på en stor skörd upp till de högsta kvalitetsnivåerna. Vinerna fick en avsevärt hög syra, vilket lovade god lagringpotential, något som kan bekräftas idag efter 46 års åldrande.

1981 - Efter en frostig och snöig start började våren i mitten av mars, med tidig spirande vinstockar i början av april. En sen frost i mitten av april orsakade vissa skador till skörden men kunde begränsas. En varm och fuktig sommar följde, vilket påverkade skörden positivt. Året bjöd på låga skördevolymen och kvalitén främst i kategorin ”Kabinett” bedömdes som extraordinärt bra.

1967 - Året började varmt och väldigt fuktigt för säsongen. De milda temperaturerna fortsatte under våren och sommarvädret rådde fram till slutet av juli. I augusti slog en storm ner i regionen med våldsamt hagelregn vilket orsakade avsevärd skada. När stormen dragit förbi höll det varma vädret i sig hela september och även om endast en liten mängd skörd kunde tas in, var det möjligt att skörda hög kvalité av Auslese och Trockenbeerenauslese.

I Schloss Johannisbergs övriga sortiment på Systembolaget hittar vi klassikerna:

76005-01 Schloss Johannisberg Bronzelack Riesling Trocken, 2019

73540-01 Schloss Johannisberg Gelblack Riesling Trocken, 2019