Freixenet Cordon Negro Organic

Freixenet Cordon Negro – klassisk trotjänare gör stilfull comeback!

Det svenska folket älskar verkligen sin cava, och den numera klassiska Freixenet Cordon Negro är inget undantag. Årligen producerar Bodega Freixenet cirka 200 miljoner flaskor, varav hela en miljon av dessa exporteras till Sverige.

Det har hunnit gå nästan 50 år sedan den idag ikoniska svartfrostade flaskan Freixenet Cordon Negro lanserades. Det var år 1974 och Cordon Negro blev genast en stor internationell succé som klassiskt stilbildande cava. En storfavorit som är lika populär nu som då med sin torra stil och fruktiga karaktär, ett utförande som än idag fortsätter att locka ny publik världen över.

Sedan Freixenet Cordon Negro lanserades i Sverige 1986 har drycken varit en riktig storfavorit hos svenska konsumenter. Den eleganta svarta flaskan nylanserades 2021 som ett ekologiskt vin. Detta för att möta svenska konsumenters ökade efterfrågan på ekologiska produkter.

Vi såg en tydlig efterfrågan av ekologiska viner och ville självklart vara med och driva utvecklingen för ekologiska alternativ. Så det var en stor framgång för oss att vara först på den internationella marknaden med att erbjuda Freixenet Cordon Negro som ett ekologiskt alternativ. En framgång som vi delar med den finska och norska marknaden som nu även de erbjuder Freixenet Cordon Negro Organic, berättar Charlotte Wallstedt, Brand Manager på Henkell Freixenet Sweden AB.

Bodega Freixenet grundades för ca 150 år sedan i den lilla byn Sant Sadurní d’Anoia i nordöstra Spanien där det nygifta paret Pedro och Dolores Ferrer Bosch började odla druvor för framställningen av spanskt mousserande vin enligt champagnemetoden – Cava. Namnet Freixenet kom från Pedro Ferrers smeknamn ”Freixeneda”, vilket egentligen var namnet på familjens gård och som betyder ”en plats där askträd växer”. Tillsammans vann Dolores och Pedro stor respekt för sina viner världen över.

Hur framställer man då en klassisk cava? Enligt lag ska den ligga minst 9 månader på sin jästfällning innan degorgering. Freixenet Cordon Negro Organic ligger längre, nämligen mellan 12-15 månader. Cavan görs också enligt den traditionella metoden, det vill säga på samma sätt som till exempel champagne tillverkas i Frankrike. Det innebär att vinet får jäsa en andra gång på flaska. Detta är både det mest noggranna och dyraste sättet att framställa mousserande vin på.

Henkell Freixenet Sweden är även stolta över att kunna meddela att de signerat tre stycken ambassadörer till Cordon Negro, Jessica Wahlgren Norman, Martin Björk och Andreas Gran.
Jag har alltid älskat Freixenet Cordon Negro riktigt goda cava, så när jag fick förfrågan om att bli deras ambassadör behövde jag inte tänka särskilt länge innan jag svarade ja. Den är för mig en riktig klassiker, säger Jessica Wahlgren Norman.

Om Freixenet Cordon Negro Organic
Freixenet Cordon Negro Organic är torr och fruktig Cava med delikata toner av medelhavsfrukter – persika, melon och ananas mot en bas av gröna äpplen, päron och pigg citrusfrukt. De fruktiga tonerna balanseras upp mot lätt rostade aromer från vinets flaskjäsning. Elegant avslut med pigg och fyllig mousse. Serveras vid 8-10 som sällskapsdryck eller till lättare rätter av fisk och skaldjur, buffé, tapas eller till sallad.

Lanseringsdatum: 2 mars
Artikelnummer: 7738
Alkoholhalt: 11,5%
Restsockerhalt: 9g/l
Volym: 750 ml
Druvor: Parellada 40%, Macabeo 35%, Xarel·lo 25%
Producent: Freixenet
Pris: 109 kr

Finns i Systembolagets beställningssortiment.
Finns även i storlekarna: Piccolo 0,20 cl, 0,375 cl, Magnum 150 cl, Jeroboam 300 cl