Alfred Gratiens roséchampagne vinner pris för andra året i rad

Alfred Gratien Rosé Brut vinner guldmedalj

Vintävlingen Vinordic Wine Challenge arrangeras en gång per år i syfte att utse Sveriges mest prisvärda viner. Bland vinnarna i kategorierna för mousserande viner utmärker sig vinproducenten Henkell Freixenet, vilket inte är så konstigt då det är världens största producent av mousserande viner.

- Fantastiskt att vi vinner så många priser i år igen, säger Vincent Arrhenius, affärsutvecklare på Henkell Freixenet. Extra glad är jag över att Alfred Gratien Rosé Brut vann guld. Det är andra året på raken som den vinner pris i Vinordic Wine Challenge. Det är verkligen en champagne som förtjänar det här priset.

Samtliga viner provades blint av en jury bestående av elva av Sveriges mest namnkunniga vinkännare. Juryn beskrev vinet på följande sätt:

"Doften skvallrar om rosenblad, jordgubbar och röda vinbär och även toner av utslagna pioner. Smaken är ren och harmonisk med fin syra och lätta tanniner. Passar som aperitif eller till kallskuret eller lättrökt kött och fisk."

Alfred Gratien Rosé Brut (art nr 78332, 395 kr) har tillsammans med andra viner från champagnehuset Alfred Gratien fått alltmer uppmärksamhet internationellt. Utöver Alfred Gratiens champagner har även deras chefvinmakare Nicolas Jaeger fått flera erkännanden de senaste åren. I Frankrike har han blivit utsedd till både Årets vigneron och Årets vinkällarmästare.

- Alfred Gratien Brut Rosé är ett vin som väl representerar de hantverksmässiga metoder som Alfred Gratien är känt för, förklarar Vincent Arrhenius. Det är ett av få champagnehus som fortfarande arbetar enligt de traditionella metoderna.

I Systembolagets beställningssortiment finns även Alfred Gratien Brut Classique (art nr 79752, 395 kr) och prestigechampagnen Alfred Gratien Cuvée Paradis 2013 (art nr 78616, 689 kr) samt Gratien & Meyer Crémant de Loire från systerföretaget i Loiredalen.