Efterlängtad comeback – 50° Riesling Trocken släpps på box!

Efterlängtad comeback – 50° Riesling Trocken släpps på box!

Favoriten 50° Riesling Trocken gör comeback på box. Nu går det populära vita vinet att hitta i Systembolagets beställningssortiment.

Sedan 2009 har 50° Riesling-flaskan funnits på Systembolagets hyllor och med tiden har det vita vinet blivit en riktig favorit hos vinälskare. Efterfrågan har varit stor på en mindre bag-in-box och något som konsumenterna önskat under en längre tid. Därför väljer nu Henkell Freixenet att re-lansera 50° Riesling Trocken, gjort på 100% rieslingdruvor.

Rheingau-regionen är liten men också en av de viktigaste vinodlingsregionerna i världen. I regionen produceras den allra högsta kvaliteten av Riesling tack vare ideala druvodlingsförhållanden som finns i området. Det vita vinet 50° Riesling Trocken är resultatet av ett idealiskt samspel mellan jord, druvsort och klimat. Den 50:e breddgraden går rakt igenom mitten av denna unika region och markerar en av de nordligaste gränserna för livskraftig och kvalitativ vinodling. Detta speciella mikroklimat påverkar i hög grad vinerna som hamnar i 50° Riesling Trocken. För att hedra detta skapade vinmakarna en Riesling Cuvée som förkroppsligar exakt det som man förväntar sig av en Rheingau Riesling och efter det gjorde 50° Riesling entré i vinvärlden. Idén var att göra ett enastående vin som kombinerar tradition och innovation.

– 50° Riesling Trocken är ett av våra mest populära viner och efterfrågan har varit hög efter just en bag in box. Därför är jag väldigt glad över att kunna meddela att vi nu relanserar våra konsumenters favoritvin på två liters BiB. Boxen har också en otroligt snygg design, så det går alldeles utmärkt att servera direkt ur den alternativt att man häller upp vinet i en karaff, säger Bita Vesali, marknadschef på Henkell Freixenet Sweden AB.

50° Riesling Trocken har en ungdomlig, mycket frisk smak med inslag av päron, honungsmelon, gröna äpplen och lime. Serveras vid 8-10°C som aperitif eller till rätter av fisk och skaldjur, gärna sallader.

Finns i Systembolagets beställningssortiment
Artikelnummer: 5824
Årgång: 2022
Alkoholhalt: 11,5%
Restsockerhalt: 0,6 g/100ml
Volym: 2 liter, Bag-in-box
Druvor: 100% Riesling
Producent: JWG-Johannisberger Weinvertrieb KG
Pris: 219 kr

För mer info eller prover kontakta Petra Ekholm, Brand Manager Henkell Freixenet Sweden AB, petra.ekholm@henkell-freixenet.com

Henkell Freixenet Sweden AB grundades 1 januari 2019 och är en sammanslagning av Henkell & Co Sverige AB (grundat 2011) och Freixenet Nordic AB. Redan före sammanslagningen var Henkell & Co Sverige AB en av marknadsledarna i Sverige inom segmentet mousserande vin.