Alfred Gratien Cuvée Paradis har bytt årgång

Flera champagnehus har bytt årgång på sina prestigechampagner

Flera prestigechampagner har bytt årgång till 2009, exempelvis Alfred Gratien Cuvée Paradis och Dom Pérignon. Årgång 2009 kännetecknades av goda väderleksförhållanden och uppskattas alltmer både internationellt och i Sverige. Champagnerna tenderar att ha både generös frukt och frisk syra.

– Jag provade nyligen Alfred Gratien Cuvée Paradis 2009 och blev förvånad över hur ung den kändes, säger Vincent Arrhenius, affärsutvecklare och produktchef på Henkell & Co. Med tanke på att 2009 var ett lite varmare år hade jag trott att den skulle kommit längre i sin utveckling.

Väderleksförhållandena var verkligen på vinernas sida under 2009. Vintern före skörd var torr vilket ledde till viss vattenstress, något som gynnar kvalitén på druvorna. Lagom med vattenstress gör att druvorna behåller en högre syranivå än de annars skulle gjort. Det ger en extra fräschör i druvorna och lagringsdugliga viner.

Under våren kom växtcykeln igång ordentligt tack vare en välkommen nederbörd. Efter en fin blomning blåste det rejält i delar av Champagne under juli månad. Under resten av sommaren lugnade allt ner sig med varma dagar och svala nätter, vilket ytterligare bidrog till att ge druvorna den friskhet som är så viktig i champagne.

Internationellt från årgång 2009 i Champagne mycket fina omdömen internationellt. Den brittiska vinskribenten Jancis Robinson säger att årgången innehöll ”en superb sommar som gav en ren skörd av högkvalitativa druvor”. Vinorganisationen Wine Scholar Guild bedömer 2009 som ett varmare år med ”optimal mognad och hälsosamma druvor”. Vintidningen Decanters omdöme är ”ett generöst och elegant fruktuttryck för alla tre druvsorter”, det vill säga chardonnay, pinot noir och pinot meunier.

Även i Sverige uppskattas årgång 2009 i Champagne. Systembolaget har gett årgång 2009 samma betyg som 2008, fyra av fem. Vintidningen Livets Goda är imponerad av Alfred Gratien Cuvée Paradis 2009 och ger den 93 poäng av 100.

På Systembolaget finns tre av Alfred Gratiens champagner att köpa.

Alfred Gratien Cuvée Paradis 2009
Art nr: 78616