Nyhet: Freixenet Pinot Grigio från The Premiere Italian Wine Collection!

Nyhet: Freixenet Pinot Grigio från The Premiere Italian Wine Collection!

Med inspiration från Italiens främsta vinregioner har vinhuset Freixenet skapat en ny serie italienska viner, The Premiere Italian Wine Collection. I serien ingår Freixenet Pinot Grigio, Freixenet Italian rosé och Freixenet Chianti.

Först ut i Sverige lanseras Freixenet Pinot Grigio. Ett elegant, fruktigt och friskt vitt från de natursköna sluttningarna kring Gardasjöns kristallklara vatten i norra Italien.

Kärt barn har många namn som det brukar heta. Pinot Grigio är det italienska namnet på franskans Pinot Gris och tyskans Grauburgunder. Grigio på italienska, Gris på franska och Grau på tyska betyder grå och syftar på druvans mörkare, grå ton. Referenser till druvan går att spåra ända tillbaka till medeltiden. Idag är Pinot Grigio med sin aromatiska karaktär och fruktiga toner en av Italiens mest uppskattade druvsorter.

Freixenet Pinot Grigio är ett torrt vitt vin med en tydligt fruktig karaktär med inslag päron, vit persika, apelsinblommor och citrusfrukt. Serveras väl kylt till skaldjur, fisk, kyckling och sushi eller som sällskapsvin.

Freixenet Pinot Grigio
Artikelnr: 71603