Tre våriga Proseccodrinkar du måste testa!

Tre våriga Proseccodrinkar du måste testa!

Tillsammans med den anrika restaurangen Milles i Stockholm och bartendern Stefan Bråstad har det italienska vinhuset Mionetto tagit fram tre bubbliga drinkar att skåla in våren med. Blodapelsin, lemon curd och äppellikör är tre av ingredienserna som står i centrum – vilken blir din favorit när snödropparna skjuter ur marken? Prova drinkarna hemma eller avnjut dem på Milles uteservering från och med den 17 mars.

Mionetto Lemon Meringue Spritz

Lemon Meringue Spritz är en krämig efterrättsdrink som kan beskrivas som en italiensk variant av Piña Colada. Lemon curden bär smaken och proseccon tillför det friska som karaktäriserar en klassisk spritz.

Ingredienser:

Pressad citron, 2 cl

Limoncello, 1 cl

Sockerlag, 1 cl

Lemon curd, 2 msk

Äggvita, 2 cl

Is

Hur du förbereder och serverar:

Häll vodka, citronjuice, sockerlag, lemon curd och äggvita i en shaker. Torrskaka först alla ingredienser utan is. Skaka sedan igen med vanlig is.

Lägg krossad is i ett cocktailglas och sila över drinken. Toppa med iskall Mionetto, maraschinobär och citrontwist. Servera med sugrör.

Mionetto Pino Fino Fresco

Pino Fino Fresco är Stefan Bråstads signaturdrink och har serverats på restaurang Milles i flera år. Här samsas äppellikör, mynta och prosecco i en frisk blandning som släcker törsten i vårsolen.

Ingredienser:

En nypa mynta, ca 5-6 blad (hackas)

Citronjuice, 3 cl

Äppellikör, 1 cl

Äppeljuice, 2 cl

Is

Hur du förbereder och serverar:

Fyll en shaker med mynta, vodka, citronjuice, äppellikör, äppeljuice och massor av is. Skaka hårt för att få fram smakerna i myntan.

Fyll ett rocksglas med is och sila över drinken. Toppa med iskall Mionetto och garnera med limehjul och myntakvist innan servering.

Mionetto Sgroppino

Sgroppino är en frisk efterrättsdrink med prosecco och sorbet framtagen på italienska blodapelsiner – en citrusfrukt som passar extra bra just nu eftersom de är i säsong mellan januari och mars.

Ingredienser - drink:

Blodapelsinsorbet, 1 kula

Ingredienser - sorbet:

Socker, 100 g

Blodapelsiner, 6-8 st

Hur du förbereder och serverar:

Värm 100 ml färskpressad blodapelsinjuice med 100 g socker i en panna till dess att sockret lösts upp. Låt svalna. Sila och blanda med resten av juicen i en skål. Använd glassmaskin eller fyll en ask med krämen som du placerar i frysen. Ta ut och rör en gång i timmen tills att den har fast konsistens.

Placera en kula sorbet i ett proseccoglas, häll över några centiliter vodka och toppa med iskall Mionetto. Garnera med en blodapelsinklyfta.

Bita Vesali

Marketing Manager Henkell Freixenet Sweden AB 08-120 90 400