Backflips, Headspins och Streetdance på högsta nivå blandas med svängiga beats och sköna jazz-licks på saxen..

...när SIMSOAK intar mejeriet i lund den 29 april

Vårt motto har sedan starten varit att framföra en liveshow utan motvarighet i Sverige idag! En show där sången, musiken och dansen tar lika mycket plats och vävs samman till en helhet som saknas på de stora svenska scenerna. Backflips, Headspins och Streetdance på högsta nivå blandas med svängiga beats och sköna jazz-licks på saxen! Vi som många andra har tröttnat på dagens playback kultur och pitch-korrektion! Detta är LIVE och det är bra!

• Onsdagen den 29 april 2009
  • Mejeriet, Stora Södergatan 64 i Lund
  • Öppet: 20 - 02
  • Pris: 80 för medlemar och 100 för andra
  • Live: ca 20.30

Duon SIMSOAK föddes när Simon Laufer och Fredrik Söderström träffades 2004, Simon som sångare Fredrik som breakdansare. Musiken fanns som gemensam nämnare och ett naturligt samarbete inleddes.

Simon, aka SIMS, med bakgrund som musikalartist, pianist och tvåfaldig runner-up i Kanal5´s program POPSTARS, tillför både nyskapande rytmer, melodier och texter till duon. Men framför allt utmärker sig Simon med sin mycket karakteristiska röst och approach.
Fredrik, aka KAOS, är breakdansare och har sina rötter naturligt i Hip-Hop kulturen. Han förser SIMSOAK med en känsla för rytm och tajming i form av beats och rap, inspirerade av flera års turnerande som proffesionell b-boy.
Tillsammans har de skapat ett helt unikt sound, en crossover mellan allt ifrån Jazz, Blues och Funk till modern Hip-Hop och RnB.

Bandet som förverkligar idéerna består av musiker av högsta kaliber, alla handplockade för sina färdigheter och imponerande groove. Dansarna har jobbat med den svenska break/street eliten under många år, stått på otaliga scener i Sverige och utomlands och bl a vunnit SM i Breaking flera gånger.

Folk talar alltid om hur svårt det är att klara sig i musikbranschen idag. Vi har tagit saken i egna händer och bildade den första januari 2007 företaget SIMSOAK STUDIOS. Vi har nu vår egen label och har efter en lång administrativ resa äntligen fått klartecken att ge ut vår musik!

SIMSOAK:s första album LIVEOCHDIREKT är belöningen för allt hårt arbete, alla långa dagar och nätter i studion, all byråkrati och all frustration över hur krångligt allt kan vara ibland.10 spår som förklara sinnesstämningen i musikskapande med alla highs and lows, ups and downs. Ett album som vuxit fram både i studion och på scenen. En blandning av programmerade instrument och liveinspelningar. En blandning av genrer och stilar. En upplevelse både i stereon och på scenen.
LIVEOCHDIREKT. Så kan det låta...

www.simsoak.se
www.kulturmejeriet.se

Mer information & pressbilder:
simsoak(at)hotmail.com