Gunhild Carling på vårens sista måndagswing

Gunhild Carling på vårens sista måndagswing

I väntan på nästa Club HepCat samlas katterna varje måndag för att swinga loss. Denna måndag den 25 maj inbjuds alla oinvigda och etablerade katter till en live konsert med denlokala swing gudinnan Gunhild Carling och hennes swing band. För de som vågar inleds kvällen med en prova-på kurs i Street Swing. Sen är det fritt fram på dansgolvet eller i baren för de som hellre tittar på.

STREET SWING
En förenklad variant av Lindy Hop eller Jitter bug som dansen också kallas. Sprungen ur 30-40talets Harlem, långt från dansstudios och stela ballrooms. Detta är inte fråga om någon dansskoledans utan en dans som är enkel, avslappnad, cool och lätt att plocka upp på en timmes prova-på kurs.

GUNHILD CARLING
Med trumpet, trombon, säckpipa, steppskor, munspel och megafonen har Gunhild turnerat över nästan hela världen, bland annat m ed Count Basie's Orkester. Hon spelade på FNs 60-årsfirande tillsamans med Harlem Blues and Jazz Band och har gjort konserter med Toots Thielemann och Clark Terry.
Hon hämtar sin inspiration ur jazzen och 20-talets varietévärld med förebilder som Satchmo, Billie Holiday, Duke Ellington, Fats Waller m fl.Hennes föreställningar kraktäriseras oftast av energi och spelglädje!

• Måndagen den 25 maj 2009
  • Öppet: 19 - 23