• CLUB HEPCAT 13 OKTOBER 2012
  • Pris: 120kr, HepCat Medlem 100kr
  • Tangopalatset, Amiralsgatan 47, Malmö, Sverige

Hornsgatan Ramblers – dansare med instrument
Hornsgatan Ramblers består av ett gäng swingdansare som en dag bestämde sig för att börja
spela instrument

De ville lära oss att spela den musik som de älskar att dansa till. Några av dem hade aldrig hållit i ett instrument tidigare. De som faktiskt kunde spela ett instrument, fick helt enkelt lära sig ett annat. De skulle alla vara på samma nivå och jobba framåt tillsammans.

Efter en lång startsträcka med idogt övande och många djupdyk i skivbankar för att gräva fram repertoaren började de efter ett halvår hitta rätt sound. Bandet spelar med en känsla och en attityd som speglar den lite råare själen i äldre jazzmusik, de spelar jazz fast en punkig approach och lite skit under naglarna. Lite mer opolerat och så långt ifrån musikaliska akademier som man kan komma, en slags garagejazz.

När den musik som de spelar var radiohits så var den ofta provocerande och ansågs omoralisk, precis som rock'n'rollen, punken, hårdrocken och hiphopen som kommit efter. Det var helt enkelt en revoltens musik för vissa – och meningen med livet för andra.

Flera av bandets medlemmar dansar i världsberömda swingdanskompanierna Harlem Hot Shots och Midnight Rounders. Några av dem undervisar i swingdans och har vunnit och dömt otaliga danstävlingar världen över. Genom att spela musiken som vi älskar att dansa till utforskar vi den på flera  plan och får en djupare förståelse för den. Dessutom är det rent ut sagt skitkul.

.

FAKTA:
Från: Sverige, har sin bas i Stockholm
Historia: Bildades: hösten 2009, har spelat på swingfestivaler, danskvällar och battles i städer som
Stockholm, Norrtälje, Herräng, Thessaloniki och Vilnius.

Sättning:
Trumpet: Fredrik ”Noodles” Dahlberg
Piano: Rickard ”Slick Keys” Ekstrand
Bas & sång: Anders ”Money” Huss
Trombon: Emil ”Slide” Håkansson
Trummor: Sakarias ”Sticks” Larsson
Gitarr, tenorbanjo & sång: Christopher ”Tipsy” Mair
Klarinett & sopransaxofon: Wilhelm "The Fabulous Bricks Nightingale" Novák
Tenorsaxofon: Sebastian ”Boss” Svensson

Kontakt för intervjuer och pressbilder:
Christopher Mair, +46 737 18 65 05, christopher@cdbm.se

www.harlemhotshots.com