Joe Spinaci Combo spelar gangsterswing på Club HepCat i Malmö

Joe Spinaci Combo spelar gangsterswing på Club HepCat i Malmö

Att kliva in på en Club HepCat kväll är som att komma in i en annan värld, en plats du inte visste existerade längre. Du har satt din fot i en juke joint från 40-talets harlem och publiken är med dig. En smältdegel av spänning, romans, svett, dans och sprit.

• CLUB HEPCAT 14 NOVEMBER 2009
  • Öppet: 21-02
  • Lindy Hop prova-på-kurs: 21-22
  • Live på scen: 22:00 Joe Spinaci Combo
  • Pris: 120kr, HepCat Medlem 100kr
  • Tangopalatset, Amiralsgatan 47, Malmö, Sverige

Club HepCat är haket som alltid svänger, det kan vara allt från swingjazz i 30-talsstuk till 50-talsinfluerad rhythm'n'blues och jive.

För att få fart på fötterna inleds kvällarna med en prova-på-kurs i swingdans. Lätt och ledigt blir du också en katt så att du kan uppleva musiken på dansgolvet. Och kvällarna gästas ofta av Hep Cat Store som säljer retroprylar för din retro livsstil. Att klä upp sig i retrostil uppskattas men krävs absolut inte.

Om Joe Spinaci Combo storvinnaren av Scandinavian
Blues Contest 2009!

"Det låter helt enkelt storslaget och får mig att förflyttas
till ett hak på en sidogata i Las Vegas. Det är så det låter
och någonstans i musikmixen finns en italiensk kryddning,
......kul exempel på hur man får det att svänga, bara man
har den rätt känslan & ett band som njuter av att få spela."
/Rune Häger

"Joe Spinaci Combo måste varit den mest överlägsna
vinnaren någonsin i Scandinavian Blues Contest och
hörde också till topparna under helgen. Med mer glädje
fylld blues, bra publikkontakt och en bredare repertoar.
Louis Jordan, Louis Prima, Fats Domino exempelvis
charmade de och blev både publikens och juryns vinnare.
Tommy Granlund - musikskribent på tidningen Östran

Historia
På HepCat har beryktade swingband som Royal Crown Revue (US), Dem Brooklyn Bums (US), Candy Kane (US), Dino Martinis (C), Devil Doll (US), Jordans Drive (DK) och Ray Collins Hot Club (DE) härjat loss.
I skånska och danska källarlokaler fostrades en ny generation musiker som resulterade i band som HepCat Daddies, Wild Cat Swingers, Betty Blue & Big Boat Crew, Johnny Blue Orchestra och Nosey Joe & Pool Kings. Men även artister som Gunhild Carling och Jennie Löbel fick visa framtassarna.
Dansen är en viktig ingrediens i denna välsmakande cocktail och våra kurser inspirerade framförallt den yngre generationen. Men även den äldre generationen lärde sig dansa Lindy Hop i Lund. Och som en eldsvåda spred sig HepCats gospel av swing, dansen Lindy Hop och retrokultur över sundet och upp i de norra delarna av Sverige.