Mördare som vägrar att dö, hemsökta platser, djävulsdyrkan, levande döda, kannibaler... Skräck helt enkelt

He Who Walks Behind The Rows - Prince of Darkness - Fredag 25:e Juni

Om Artisten:
"Så länge jag kan minnas har jag varit fascinerad av skräck. Skräck är en av de få genrer som vågar gå ett steg längre, gå utanför ramarna. Den spelar på människors rädslor, hur absurda vissa av scenarierna än må vara. Hemfridsbrott, invasioner från yttre rymden, mördare som vägrar att dö, hemsökta platser, djävulsdyrkan, levande döda, kannibaler, elaka insekter och djur, monster, hittade filmrullar - terror i alla dess former. Det finns någonting för alla. Skräck, på säkert avstånd, som får en att tappa andan för en stund - bakom bladen i boken eller framför tv:n i soffan.

Det har skrivits låtar baserade på skräckfilmer och böcker många gånger genom åren men så vitt jag vet så har ingen artist uteslutande baserat sina låtar på genren. Jag kan ha fel så klart men oavsett vad så är skräck inget man kan sätta patent på. Det finns ingen som kan bestämma vad som är och inte är skräck eller vilken konstform som kännetecknar begreppet. Precis som med så mycket annat så är det individuellt." -- Jesper Almén

Prince of Darkness släpps nu på fredag:

''John Carpenters film- och diskografi har följt mig genom majoriteten av livet och Prince of Darkness har alltid varit en av mina favoriter. Det kändes naturligt att skriva en låt baserad på filmen när jag återbesökte den för något år sedan. Det är en av de filmer som växer för varje gång jag ser den och jag hittar ständigt nya nyanser. Då skräckgenren ofta vältrar sig i mörker och elände valde jag att använda mig av glada och trallvänliga melodier, samtidigt som texten är raka motsatsen. För att få någon form av balans eller disharmoni.'' -- Jesper Almén

Prince of Darkness är första singeln från kommande albumet ''The Lucky Ones Died First'' som planeras släppas till hösten -- Friday The 13th nu i Augusti 2021!

''De fjorton låtar som utgör min nya platta The Lucky Ones Died First baseras på filmer som alla ligger mig varmt om hjärtat. Även fast många av filmerna kanske aldrig kommer att få det erkännandet som de förtjänar så rekommenderar jag samtliga. Vem vet. Mina låtar kanske blir just din inkörsport till skräckens fantastiska värld.'' --Jesper Almén

Mer om HWWBTR finns på: