Red Hot Mamas till Mejeriet i Lund den 28 oktober 2013

Red Hot Mamas till Mejeriet i Lund den 28 oktober 2013

Som tagna direkt från en rökig jazzklubb i 30-talets New York blandat med 40-talets eleganta filmstjärneglans framför Red hot mamas bluesig swing och oförglömliga melodier med förförisk stämsång. 20-, 30- och 40-tals-hits varvas med finkänsligt handplockade pärlor från samma period samt egenskrivet material. Allt i gammeldags stil. Så, vill du uppleva något utöver det vanliga? Låt denna sångtrio ta dig med till en svunnen tid hetare än någonsin.

RED HOT CLUB 28 OKTOBER 2013

• Mejeriet, Stora Södergatan 64 i Lund
  • Öppet: 18 - 00
  • Matservering 18 - 20
  • Prova på Lindy Hop: 19 - 20
  • Pris: 100kr, 70kr för studenter, HepCat- och Plektrummedlemmar
  • Live: ca 20.30

Red hot mamas består av:

Elina Ryd-sång
Hannah Tolf-sång
Sanna Hogman-sång
Erik Dahl-piano

Alla är utbildade på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och är för närvarande bosatta där. Pianisten Erik Dahl är född och uppvuxen i Lund. Tidigare har Elina Ryd och Sanna Hogman studerat på Fridhems folkhögskolas jazzlinje i Svalöv och Hannah Tolf på Skurups folkhögskola, också på jazzlinjen.

Bandet skapades för två år sedan då jag, Elina Ryd förverkligade min dröm om att ha en sångtrio. Inspirationen kom bla från Billie Holiday, Charlie Chaplin och från sångtrion Boswell Sisters men också mycket från känslan och estetiken i Jacques Tatis filmer och från den animerade filmen Trion från BelleVille. Visionen var att hitta det där enkla, direkta och aningen opolerade soundet som jag upplever att musiken och framförallt sångsättet från den tidigare jazzen har. Jag frågade mina sjungande vänner som gillade idén och så var Red Hot Mamas bildat. Till en början kompade vi oss själva men vi ville sen ha möjligheten att helt kunna fokusera på sången och då utökades bandet med en pianist. Namnet anspelar dels på en tecknad film från 30-talet med Betty Boop och dels på låten med samma namn. Men framförallt tycker vi att namnet ger en bra hint om vad det hela handlar om.

Red Hot Mamas har bla spelat på Americana Roots festival, Göteborgs Bluesparty och Göteborgs Jazzfestival som hade 25-års jubileum i år. Detta uppmärksammades av Svt som senare i höst kommer att sända en dokumentär om festivalen i svt2 under bästa sändningstid. Och vi är ett av banden som filmteamet fokuserade på. Så håll utkik!

RED HOT BUFFÉ
Vår heta buffé serveras kl 18-20 och kostar endast 100kr.

RED HOT CLUB
Med Gunhild Carling vid rodret kan vi utan tvekan lova att RED HOT CLUB blir årets hetaste swing klubb. Höstens andra kväll medverkar inte Gunhlid själv men ersätts av inte mindre än tre heta damer från Göteborg tilsammans med deras band The Red Hot Mamas

www.kulturmejeriet.se

HEPTOWN