Småländska Malmöbor släpper pop-punk på Lundabaserade HepTown Records 7 oktober

Heptown Records
EAN: 7350010770589

NYTT SVENSKT BAND MED ÅNGEST, OVÄSEN & VACKRA MELODIER

Vånna Inget är punk med popmelodier och melodisk sång. Inspirationen till skivan är ett virrvarr av Tant Strul, Pink Champagne, The Go-Go's, gamla Uggla, Håkan Hellström och Marked Men.

Skivan "Allvar" är fylld med musikalisk spontanitet utan överdrivna pålägg varken med körer eller gitarrer. Det ska låta så vemodigt och levande som möjligt. Skivan är inspelad i gitarristen Tommy Tifts (Sista Sekunden) studio av bandet själva.

Alla i bandet kommer från små ställen runt om i Småland och det är landet snarare än stan som inspirerat bandet till den här plattan.

Sångerskan Karolina Engdahl sjunger med en inlevelse av få förunnat, ångesten sprutar ur hennes käft. Basisten Johan Ottosson lägger sina basmattor och tillsammans med trummisen Andréas Almqvist och Tifts gitarr får de fram en matta av vackert oväsen.

Andra band medlemmarna härjar i eller har röjjt i är bl.a. Sista Sekunden, A Good Deed, The Confession, Speakeasy, Civilisationen, The Part Timers och Morsans Gula Blend.

Bandet har ett sound som svenska band som Masshysteri, Knugen Faller, Baboon Show, Invasionen m.fl. har förmedlat de senaste tio åren. Band som har gett punken en liten mer melodiös ådra. De har skruvat ner distortionen och lagt in lite mer moll ackord och stämsång men intensiviteten, ångesten och energin är där ändå. Lite som new wave som kom efter punken 1977.

Line up:
Karolina Engdahl - Sång