PacsOn startar egna miljövänliga transporter i Jönköpings län

PacsOn startar egna miljövänliga transporter i Jönköpings län

PacsOn Västs framgångsrecept med egna transporter kommer nu till Jönköpings län. ”Våra nya lastbilar som drivs med miljöbränsle och packas med hög fyllnadsgrad är ett hållbart logistikalternativ som uppskattas av kunderna”, säger VD Johan Liljekvist.

När PacsOn Väst gick samman med Pellviks i Falköping och Paul Hall i Jönköping i fjol skapades helt nya förutsättningar att erbjuda kunderna effektiv och miljöoptimerad logistik, konstaterar Johan Liljekvist.
”Pellviks i Falköping hade sedan tidigare egna lastbilar och vi kände att det var något som vi ville kunna erbjuda våra kunder även i Jönköpings län.”

Herenco-ägda PacsOn-gruppen är en heltäckande leverantör av förpacknings- och förbrukningsmaterial till kunder inom industri och handel samt service. I PacsOn ingår fem helägda dotterbolag, ett delägt bolag och tre samarbetspartners som finns representerade på 15 orter från Malmö i söder till Kiruna i norr. Tillsammans omsätter bolagen inom PacsOn ca 1,2 miljarder och har ca 200 anställda. Bolaget PacsOn Väst, som Johan Liljekvist leder, finns representerat i Falköping, Göteborg, Jönköping och Värnamo.

Transporterna i den nya smålandsslingan körs med två nyinköpta lastbilar som drivs med miljövänligt HVO-bränsle. Genom att varorna packas av egen personal kan man också säkerställa en hög fyllnadsgrad vilket ytterligare minskar miljöpåverkan i form av luft eller onödiga resor.

En annan fördel med de egna slingbilarna, poängterar Johan Liljekvist, är bättre kvalitet och service.
”Alla varorna packas av våra chaufförer som är väldigt rädda om godset – det blir alltså få transportskador. Skulle det sedan vara något som man undrar över som kund så får man också ett personligt bemötande vid leveransen. Våra chaufförer blir en värdefull kontakt och är en viktig del av kundupplevelsen.”

Daniel Häggström

Presskontakt Business Development Presskontakt +46 704 28 68 45

Ett Jönköpingsbaserat familjedrivet ägarbolag i fjärde generationen

Herenco är ett Jönköpingsbaserat familjedrivet ägarbolag i fjärde generationen som har funnits i 156 år. Företagen Emballator, Herenco Invest, Acticon, Leif Arvidsson, Miljöhallen Golv och Hagab är helägda bolag som ingår i koncernen. Tillsammans omsatte bolagen i koncernen 2,6 mdr under 2020 och har 1019 anställda. Herenco är även delägare i portföljbolagen Nolato (publ), Balco (publ), Lyko (publ), Hövding (publ) och Lifvs.

Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse grundades 1985 via donation från familjen Hamrin och har sedan dess delat ut 321 mkr till forskning. Stiftelsen förvaltar både fastigheter i Jönköping och aktier med ett samlat värde om cirka 2,3 mdr.

Herenco
Skolgatan 24