PacsOn stärker verksamheten genom sammanslagning

PacsOn satsar vidare och stärker nu verksamheten i södra Sverige genom en sammanslagning av de två dotterbolagen PacsOn Helmer Nilsson AB och PacsOn ÖresundsPapper AB. Genom en sammanslagning av bolagen stärker vi vår position på marknaden och vårt erbjudande till kunderna, säger Anders Dahl, koncernchef för PacsOn.

Bolagen inom PacsOn-koncernen är sedan länge väletablerade leverantörer inom förpackningslösningar och förbrukningsmaterial för industri, städ, kontor, servering och catering, hotell samt offentlig verksamhet. Med lokal närhet över hela landet, flexibla och kundanpassade helhetslösningar, som även innefattar lager och logistik, lever man upp till kundernas höga förväntningar.

Satsning i södra Sverige Den nya satsningen i södra Sverige innebär en sammanslagning av två utav de åtta helägda bolagen i koncernen - PacsOn Helmer Nilsson AB med verksamhet i Växjö, Ljungby och Sölvesborg med omnejd och PacsOn ÖresundsPapper AB med verksamhet i Malmöregionen. — Genom sammanslagningen kan vi erbjuda våra kunder bredare kompetens, bättre lager- och logistiklösningar och en produktbredd som är större än någonsin, säger Anders Dahl, koncernchef för PacsOn. Det ger oss goda förutsättningar att fortsätta utveckla vår verksamhet och stärka vår konkurrenskraft ytterligare, fortsätter han.

Tillsammans har de två bolagen drygt 40 anställda och en omsättning på 225 Mkr. Sammanslagningen beräknas vara klar i början av nästa år. Bolaget kommer att behålla PacsOn Helmer Nilssons namn och organisationsnummer och VD blir Daniel Husberg, som idag är VD på PacsOn Helmer Nilsson AB.

Lokal närhet viktig Den dagliga verksamheten i Malmö, Växjö, Ljungby och Sölvesborg kommer att fortsätta bedrivas precis som idag. — Vår affärsidé är, som tidigare, att genom lokal närvaro, hög tillgänglighet och personlig service erbjuda den bästa lösningen för våra kunder. Alla våra engagerade medarbetare jobbar hårt för att skapa starka team tillsammans med leverantörer och kunder. Det är så vi tror på framgång, säger Daniel Husberg.

• Detaljhandel

• pacson

PacsOns affärsidé är att med stark lokal närvaro, spetskompetens och stort personligt engagemang hjälpa sina kunder att förbättra sin verksamhet och bli lönsammare. PacsOn erbjuder kundanpassade och kostnadseffektiva produkter och helhetslösningar inom två kundområden: Industri & Handel och Service. Gruppen som helhet är en kundnära, komplett och rikstäckande leverantör av industriemballage, hygien & torkpapper, städartiklar, servering, butiksemballage, skyddsprodukter och kontorsmaterial. Tillsammans omsätter bolagen inom PacsOn ca 1,2 miljarder och har ca 200 anställda. PacsOn ägs av Herenco som är ett Jönköpingsbaserat familjedrivet ägarbolag i fjärde generationen som funnits i 154 år, med sammanlagt 33 bolag och 1525 anställda. Tillsammans omsatte bolagen under 2018 3,5 mdkr.

Alice Berntsson

Presskontakt Communication & Branding +46(0)704 28 63 16