Varför är färgburkarna runda? Emballators Stefan Bergström vet svaret…

Varför är dom runda? Efter ett halvår som ny VD på Emballator Ulricehamns Bleck har Stefan Bergström ställt både de enkla och de svåra frågorna.

Stefan Bergström är kemisten som sadlade om – från läkemedelsintresse till tillverkningsindustri. Efter att ha jobbat med automationslösningar för olika branscher landade han i Sapa/Hydro-koncernen som försäljningsdirektör och vice VD. Men efter 12 år var det dags för nya utmaningar i Emballator.

–När man kan sin bransch utan och innan så behöver man inte tänka så mycket… Men nu måste jag tänka hela tiden, lära mig ny teknik och bygga nya kontaktvägar. Det är väldigt kul, säger Stefan Bergström.

Att vara ny i en bransch vars produkter har sett likadana ut sedan slutet av 1800-talet är både en utmaning och en möjlighet, konstaterar han.

–Bara en sådan sak som att burkarna är runda? Varför? Min första tanke var att runda förpackningar inte är optimala vid transport men jag fick ju snabbt lära mig att de är runda för att inte produkten ska fastna i hörnen…

Bara för att förpackningarna är väl beprövade finns det ingen anledning att vara konservativ i produktionen, resonerar Stefan Bergström som ser stora möjligheter till innovation och automation.

–Det går att bygga flexibla men ändå effektiva produktionslinjer för en komplex mix av förpackningar i mindre volymer. Genom att tänka smart och investera i automation kan vi tillgodose våra kunders behov av förpackningar för specialapplikationer på ett ännu bättre sätt. Vi satsar på en produktion som utgår från parameterstyrning istället för från fingertoppskänsla.

Med det sagt så är yrkeskunskap ovärderligt i sammanhanget, betonar Stefan Bergström.

–En av våra utmaningar är att säkerställa kompetensförsörjningen. Framtidens medarbetare kommer att vara mer rörliga och söka nya impulser. Därför kommer vi att jobba hårt med att skapa en attraktiv och utvecklande arbetsplats där man gärna stannar kvar.

Även på produktsidan ser han stora utvecklingsmöjligheter.

–Jag är ju superhet på det lite mer konsumentnära. Bland annat finns det många applikationer inom inredningsbranschen där våra produktionsmetoder skulle komma till sin rätt. Jag tänker på lampor, lampskärmar, blomkrukor och andra detaljer där plåt kan vara utgångspunkten, säger Stefan Bergström som har funnit sig väl tillrätta i sin nya bransch.

–Det finns en öppenhet i den här branschen som jag inte har sett på många andra ställen. Under den första tiden har jag till exempel blivit inbjuden till studiebesök hos flera konkurrenter. Människorna är öppna och varma – det märks att man bryr sig och vill att det ska gå bra för alla!

Herenco är ett Jönköpingsbaserat familjedrivet ägarbolag i fjärde generationen som funnits i 154 år, med sammanlagt 33 bolag och 1133 anställda. Tillsammans omsatte bolagen under 2019 3,3 mdkr.

Företagen Emballator, PacsOn, Vättern Industrier, Hamhus och The Harbor ingår i koncernen som även är ägare i portföljbolagen Nolato, Balco , Lyko och Hövding.

Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse grundades 1985 via donation från familjen Hamrin och har sedan dess delat 329mkr till forskning. Stiftelsen förvaltar ca 1,7mdr.