ANGOSTURA PRESENTERAR No. 1 2nd Edition Once Used French Oak “The Cask Collection” serien!

”The Cask Collection limiterade upplaga är tillägnat till Angosturas arv och deras hantverk som en av världens bästa rom tillverkare. Vi är oerhört glada att kunna presentera andra utgåvan i The Cask Collection – No1 Once used French Oak – som verkligen visar att romtillverkning når nya och oanade höjder världen över”, säger Angosturas Master Distiller John Georges.

No 1 Once Used French Oak är det senaste tillskottet i romserien The Cask Collection, en limiterade utgåva dedikerad till lagrad rom på speciella fat. Buteljerad vid 40% alkohol och den allra första Angostura romen som är lagrad på franska ekfat. No 1 French Oak är en utsökt, silkeslen och komplex blend skapad med gamla metoder men fulländad i modern teknik. Endast 15 030 flaskor kommer att vara tillgängliga på utvalda ställen över hela världen. Namnet ”No 1” kommer från att romen är ”one-of-a-kind” och varje begränsad upplaga ska erbjuda en förstagångsupplevelse. Därför har Angostura valt att vid varje ny utgåva sätta just No 1 framför, detta för att markera att det är första gången den faktiskt görs.

No1 French Oak är en 16 år lagrad rom. Lagrad i minst 10 år på amerikanska ekfat. Romen har sedan konstnärligt blandats av Angosturas Master Blender för att sedan åter läggas på utvalda franska ekfat i 6 år. Faten har tidigare använts en gång för cognac lagring. De franska ekfaten ger ifrån sig de ek-drivna aromerna av rostade nötter och torkad frukt så som dadlar och fikon och med en hint av blomster.

”Den respons som The Cask Collection fick efter sin första utgåva 2013var väldigt positiv och en stark indikation på det stora och växande intresse som finns för denna typ hantverks sprit. Detta är något som Angostura verkligen har visat prov på. Vi på Hermansson & Co har sett fram emot efterföljande utgåva då det är första gången för oss att vara med och lansera något från Angostura, efter övertagandet efter Interbrands. No 1 French Oak är ett utmärkt exempel på tradition, filosofi och talang som bäst beskriver Angostura” säger Anneli Sjöblom, Produktchef för Angostura Sverige. Att tillverka rom är en konst och kommer av år av erfarenhet. Angosturas ”blenders” har blivit tränade i urspungliga traditioner och är hyllade experter men som hela tiden utvecklar nya tekniker och formler. Det visar verkligen Angostura No 1 French Oak prov på!

Angostura No 1 The Cask Collection - Once Used French Oak

Artikelnummer: 40014 Pris: 999 kr

Utseende: Fin färg med en djup amberton.

Doft: Komplex doft med inslag av torkade fikon och persika, macadamianöt och inslag av cederträ och fat.

Smak: Balanserad smak med fatkaraktär, inslag av torkade fikon och russin med ett mjukt sammetslent avslut.

Begränsad upplaga om 120 flaskor på Systembolagets utvalda butiker.

För mer information kontakta Produktchef Anneli Sjöblom

anneli@hermanssonco.se eller ring 08- 508 078 60.