Angostura samlar ihop världens bästa mixologer för att tävla i Trinidad & Tobago!

Varje finalist har kämpat igenom hård konkurrens, totat 287 tävlande från 36 olika länder där av de bästa har gått vidare till den stora Globala finalen i Trinidad och Tobago. Nu i final rundan där endast en vinnare kommer koras ska de tävlande göra två cocktails på sju minuters tid: En ”Freestyle Cocktail” som måste inkludera Angostura Orange Bitter kombinerad med den tävlandes val av alkohol och andra ingredienser. Även en ”Rum Cocktail” gjord med någon av Angosturas internationella romsorter och Angostura bitters. Vinnaren kommer att få den eftertraktade Angostura® Global Cocktail Challenge trofén och titeln “Angostura® 2016 Global Cocktail Challenge Champion”, i titeln ingår ett tvåårigt kontrakt med Angostura som deras Globala Brand Ambassador. Individuella priser kommer också delas ut för ”Best Rum Cocktail” och ”Best Freestyle Cocktail”

Domarna av tävlingen kommer att ledas av Jeff ”Beach Bum” Berry, en av världens mest inflytelserika mixolog och även författare av sex stycken cocktail-böcker. Jeff har blivit utsedd till “25 Most Influential Cocktail Personalities of the Past Century” av Imbibe magazine och även “60 Coolest People in Food & Drink” av The Daily Meal’s. Även den amerikanska kända kocken Kathy Kasey som blev utsedd till “Hot new American Chefs” av Food & Wine magazine i USA kommer att vara domare. Esther Medina Cuesta känd internationell bartender och 2014 års vinnare Michael Tomasic kommer sitta i juryn. Från Angostura kommer representant Carol Homer, Senior Manager - Quality Assurance att döma de tävlande. De döms utifrån smak, presentation, utseende och arom av cocktailsen och självklart hur man håller tiden.

De 12 finalisterna är Neal Ramdhan Trinidad & Tobago, Cameron Attfield Nya Zeeland, James Irvine Australien, Daniel Vestman Eriksson Sverige, Manachain Monaghan Storbritannien, Seo Yong Won Sydkorea, Matheus de Freitas Cunha Brasilien, Jonathan Strokowski Ross Kanada, Nikita Lukyanov Ryssland, Dino Jose Batista Sydafrika, Paul Peterson St Maarten och Elizabeth Mickiewicz USA.

Daniel Vestman Eriksson som representerar Sverige är uppvuxen i Mora men bosatt i Stockholm och jobbar som bartender på en av Stockholms absolut bästa restauranger nämligen Farang. Restaurang Farang ligger på Tulegatan 7 i centrala Stockholm.