Barceló Gran Añejo - världens första klimatkompenserade rom!

Barceló Gran Añejo - världens första klimatkompenserade rom!

Går det att framställa rom utan att påverka klimatet? Ja! Barceló Gran Añejo är nu först ut som en rom utan negativ klimatpåverkan.

Miljöfrågor och hållbarhet har alltid varit en grundpelare i Barcelós verksamhet. Och man är nu den första tillverkaren som - utan att tumma ett uns på kvalitén – skapat en helt klimatneutral rom genom hela processen från sockerrör till färdig dryck: Barceló Gran Añejo.

Barceló Gran Añejo är klimatneutral enligt den franska metoden Bilan Carbone ® som utgår ifrån GHG protokollet och ISO-standarden 14069 (beräkning och rapportering av utsläpp av växthusgaser (GHG).

– Det är väldigt viktigt för oss att viktigt ta ansvar för hela processen, från planteringen av sockerrör till buteljering och kommersialisering, säger Barcelós marknadschef Vinicio Subero.

Bland annat drivs destilleriet av solceller och det överblivna organiska materialet från sockerrören används till biomassa under produktionen eller återanvänds på sockerrörsfälten för att ge näring till jorden.

All värme som alstras i ugnen då sockerrören bränns genererar energi som används till anläggningen.

Barceló driver även sedan tidigare olika lokala klimatprojekt på Dominikanska republiken, som exempelvis vindkraftverk och markanvändning vid jordbruk.

Producenten är även sedan tidigare certifierad både för kosher och den samlade stämpeln för autentisk Karibisk rom, ACR Marque – Authentic Caribbean Rum.

Nu finns den klimatneutrala rommen på Systembolaget, med certifieringens logotyp synlig på sidan av flaskan!

För mer information och varuprover kontakta Thomas Larsson, produktchef Hermansson & Co: thomas@hermanssonco.se, 0702 62 38 03.

Barceló Gran Añejo

Pris: 259 kr Nr 57801

Storlek: 70 cl Alkoholhalt: 37,5%

Karaktär: Kryddig smak med fatkaraktär. Inslag av pomerans, farinsocker, torkad frukt, nötter och kanel.

Avnjutes: Antingen som avec – rumstempererad eller med en isbit i glaset. Men rommen är även mycket fördelaktig som bas i alla olika rombaserade drinkar! Vi rekommenderar till exempel att göra en klassiker med twist - Barceló Old Fashioned, med denna dominikanska rom istället för bourbon i huvudrollen.