Familjeföretaget Tommasi Family Estate firar 120-årsjubileum!

Familjeföretaget Tommasi Family Estate firar 120-årsjubileum!

I ett drygt sekel har familjen Tommasi odlat och tillverkat vin och är idag en välkänd producent världen över. Enligt dem själva är övertygelsen stor kring att nyckeln till framgång ligger i den nära familjerelationen.Idag är det fjärde generationens Tommasi som driver familjeföretaget och firar nu 120 år av gediget hantverk.

I år är det 120 år sedan Giacome Tommasi förvärvar en liten vingård med tillhörande stenhus i byn Pedemonte i provinsen Verona. Det blir startskottet för en lång familjetradition där vinodling och vinmakande går i arv från generation till generation. År 1997 var det den fjärde generationens tur att ta vid och det blev starten på en stor expansion. Nio kusiner tog då över familjeföretaget och bildade företagsgruppen Tommasi Family Estate, ett familjeföretag som främst bedriver vinodling och vinmakeri men också gästfrihet i form av Villa Quaranta, en hotell- och restaurangrörelse som förvärvs 1990.

- Jag tror att nyckeln till vår framgång är att vi förblivit ett familjeföretag. Att vi 1997 tog beslutet att samarbeta och investera för framtiden. Idag har vi totalt sju vinegendomar i olika delar av Italien och det hade aldrig varit möjligt om vi inte haft en gemensam långsiktig plan. Jag vill dessutom understryka att vi inte är en vinfabrik utan vi är fortfarande vinbönder. Vi tillverkar viner i vår egen stil och av våra egna druvor, och det gäller samtliga vinregioner där vi har verksamhet, säger en stolt Pierangelo Tommasi, VD för Tommasi.

Tommasis framfart har varit intensiv de senaste åren och nu ligger fokus vid hållbarhet. Ledningen för Tommasi är noga med att hålla sig uppdaterad om ny teknik och nya rön inom vinmakeri, utan att göra avkall på vare sig kvalitet eller vinernas särart.

- Hållbarhet är en stor och viktig fråga för Tommasi och det är väldigt roligt att följa deras pågående resa i att alltid söka efter nya och effektiva sätt att utveckla deras verksamhet. Att Tommasi nu firar 120 år som vinmakare vittnar om ett otroligt engagemang och driv, och som alltid, med familjen i första rum, säger Matilda Junestav, produktchef på Hermansson & Co.

Tommasi Family Estate

1902 köper Giacome Tommasi en liten vingård och ett stenhus i byn Pedemonte i provinsen Verona. Vinodlingen och vinmakandet går i arv från generation till generation.

1959 tillverkas företagets första amarone.

1990 köps residenset Villa Quaranta i Veneto, vilket markerar starten för hotell- och restaurangrörelsen.

1997 tar den fjärde generationen Tommasi över och bildar Tommasi Family Estate.

Vill du veta mer? Vänligen kontakta Matilda Junestav, produktchef på Hermansson & CO: matilda@hermanssonco.se, +46 (0)8 508 998 76.