Fjäre lanserar två exklusiva produkter i Systembolagets tillfälliga sortiment

Fjäre lanserar två exklusiva produkter i Systembolagets tillfälliga sortiment

Fjäre Brandy och Fjäre Apple Spirit, två spännande tillskott till den svenska dryckesmarknaden, tar plats i Systembolagets tillfälliga sortiment den 6 maj 2024. Både spritsorterna, skapade av halländska hantverksdestilleriet Fieruaas Distillery, erbjuder imponerande smakprofiler och är resultatet av noggrant utvalda råvaror och ett gediget hantverk.

Fjäre Brandy är ett druvdestillat på ekologiskt rött vin från Toscana av druvorna Carbarnet Sauvignon och Sangiovese. Druvdestillatet har vilat på rödvinsfat och sherryfat sedan maj 2020 och har således fått en tydlig fatkaraktär med inslag av honung, torkad aprikos, kanel, hasselnöt, vanilj och apelsin.

Fjäre Apple Spirit är tillverkad på egenplockade äpplen som är handplockade från den familjeägda trädgården i Hagryd-Dala. Det var tidigare en gammal äppelträdgård fylld av äppelträd och idag är det ett tjugotal träd kvar som producenten skördar på olika sorter av äpplen varje år och som sedan får lägga grunden i Fjäre Apple Spirit. Äppeldestillatet har sedan fått vila på svenska ekfat i 12 månader och har fått en tydlig ekfatskaraktär tillsammans med den fina, söta smaken av äpple.

Om Fieruaas Distillery:

Fieruaas Distillery, beläget vid Västerhavet i Fjärås, Halland, är en familjeägd verksamhet grundad år 2019 av Michael, Jacob och Linn Zachrisson. Med en gedigen erfarenhet inom spritbranschen, med Michael i spetsen sedan 1989, har destilleriet vunnit erkännande för sitt fokus på kvalitet och lokal förankring. Namnet "Fieruaas" härrör från år 1357 och refererar till Fjärås bräcka, en plats där byn och dess omgivning har sina rötter, vilket även återspeglas i destilleriets strävan att förvalta lokal historia och tradition.

Fjäre Brandy:

Artnr: 30952

Volym: 500 ml

Alkoholhalt: 40,3%

Fjäre Apple Spirit:

Artnr: 30950

Volym: 500 ml

Alkoholhalt: 40,6%

För ytterligare information, vänligen kontakta Linn Zachrisson på linn@fieruaas.com eller Mattias Skoog, Produktchef & Trade Marketing Manager på Hermansson & Co: mattias@hermanssonco.se, 073-741 24 11