Måns Zelmerlöw lanserar en egen Cava: Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw.

Folkkäre artisten Måns Zelmerlöw lanserar egen Cava

Artisten, programledaren och vinnaren av Eurovision Song Contest Måns Zelmerlöw lanserar en egen Cava: Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw. En torr, frisk och fruktig Cava som både är ekologisk och vegansk. Från och med den 10 februari finns Cavan i Systembolagets beställningssortiment.

Att lansera just en Cava var självklart för Måns, då Spanien är hans stora inspirationskälla när det gäller både mat och vin. Måns bodde under en tid delvis i Barcelona där han spenderade mycket tid med att skriva musik och njuta av kulturen, vädret, den avslappnade livsstilen och människorna. I Spanien utvecklades hans redan starka intresse för mat och dryck ytterligare.

– Efter några veckor i Barcelona började jag hitta till restauranger som lokalbefolkningen gick till och fick mina första ”riktiga” tapasupplevelser. Vi satt i timmar och beställde in rätt efter rätt, drack Cava sent in på natten och bara njöt. Med en enorm kärlek till Barcelona i synnerhet, och naturen omkring känns det oerhört spännande att jag har fått möjligheten att göra en Cava tillsammans med Hermansson & Co och producenten Barcelona Brands S.L, berättar Måns Zelmerlöw.

Cava tillverkas på samma traditionella vis som Champagne i Frankrike, vilket innebär att andra jäsningen sker i flaskan. I Spanien finns sex regioner som tillverkar Cava och druvorna som används är macabeo, parellada och xarel-lo. Barcelona Brands S.L är en välrenommerad vinproducent med fokus på ursprung, hantverk och hållbarhet där majoriteten av druvorna skördas för hand.

Vegansk och ekologisk brut
Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw kombinerar friskheten av vit frukt såsom äpple, päron och citrus med en finstämd rostad, brödig doft som kommer från de 18 månader som Cavan vilar på sin jästfällning. Cavan har en riklig mousse med ihållande bubblor. Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw är en brut med en sockerhalt på endast 9,2 g/ l som dessutom är både ekologiskt och veganskt producerad. Cavan kan avnjutas precis som den är, med eller utan mat, men med fördel serveras den vid 5-6°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk och skaldjur.

- Att samarbeta med Måns har varit otroligt roligt. Vi kände till hans koppling till Spanien, men har verkligen imponerats av hans kunskap och intresse kring både mat och vin. Att sätta sin signatur på ett vin förpliktigar och detta är en komplex, delikat och smakfull Cava från Måns Barcelona, säger Malin Lindberg, Senior Brand Manager på Hermansson & Co.

Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw (nr. 50260) kostar 99 kronor och finns att köpa i Systembolagets beställningssortiment.

- Jag är oerhört nöjd med min Cava, den är fantastiskt god! Inte för söt, inte för torr, och den fungerar till det mesta, både som sällskapsdryck eller till en riktig festmåltid, avslutar Måns.

För produktprov, intervjumöjlighet och högupplösta bilder, kontakta elina@gastropr.se

För mer information om produkten eller producenten, kontakta Malin Lindberg, produktchef Hermansson & Co: malin@hermanssonco.se

Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw

Pris: 99 kr  Art nr: 50260
Alkohol: 11, 5 %
Druvor: 30% xarel-lo, 40% macabeo, 30% parellada
Ursprung: DO Cava, Spanien
Färg: klar ljus, gul färg. Rikligt med ihållande bubblor.

Doft: mycket fruktig, ren och intensiv doft med inslag av gröna äpplen, päron, mineral och citrus. I doften finns även en finstämd rostad och brödig ton som kommer från de 18 månader som Cavan har kontakt med sin jästfällning.

Smak: frisk och aptitretande smak med balans. Intensiva fruktiga toner med inslag av gröna äpplen, päron, mineral och citrus. Riklig mousse med ihållande bubblor.

Passar till: Serveras med fördel vid 5–6°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk eller skaldjur.