Från prisbelönt Champagneproducent –  Beaumont des Crayères Grand Meunier Extra Brut 2013 nu i limiterad upplaga på svenska marknaden!

Från prisbelönt Champagneproducent – Beaumont des Crayères Grand Meunier Extra Brut 2013 nu i limiterad upplaga på svenska marknaden!

Det sägs att en flaska champagne innehåller 49 miljoner bubblor. När det gäller Beaumont des Crayères Grand Meunier Extra Brut 2013, så är dessa ljuvliga bubblor extra små och fina. Beaumont des Crayères Grand Meunier Extra Brut 2013 finns nu i en mycket begränsad upplaga på Systembolaget, endast 230 flaskor reserverade för den svenska marknaden.

Beaumont des Crayères är kända för sin passion, sitt hantverk och innehar några av de finaste odlingsområdena i Champagne. Historien går tillbaka till femtiotalet då en grupp vinodlare från Mardeuil, nära Epernay, beslutade att gemensamt samarbeta för att skapa ett nytt champagnehus. Stolta över sin champagne, valde de som varumärke benämningen på en av de allra finaste vingårdarna – Beaumont des Crayères. ”Beaumont” syftar på en av de vackraste vingårdarna och ”Crayères” beskriver karaktären på jordmånen. Beaumont des Crayères är idag ett kooperativ bestående av 250 vinodlare som tillsammans förfogar över 86 hektar i hjärtat av Champagne.

Denna halmgula Extra Brut Champagne bjuder på en uppfriskande och fruktig doft med citrusfrukter, gröna päron och förstärkt med smörig brioche och honungstoner. Krämig mousse med en överraskande rondör för Extra Brut Champagne. En rik fruktighet och smak av persika, plommon, päron och druvor. Elegant och fräsch finish. Den är torr i smaken och har en sockerhalt på under 6 g socker per liter. Dessutom har vinet legat på sin jästfällning i hela 7 år, vilket gjort att smakerna fått utvecklas under lång tid. Champagnen passar utmärkt som aperitif eller till rätter av fisk och skaldjur samt snittar och salta tilltugg.

Champagneåret 2013 startade med hagelstormar i början av året, vilket till viss del begränsade skörden. Dock medförde detta ett naturligt druvurval med väldigt bra koncentration och hög kvalitet i de skördade druvorna. Syran var utmärkande och passar därför väl till lång lagring för att låta frukten visa sig över tid. Viner från årgång 2013 beskrivs därför har en väldigt bra balans mellan syra och mognad.

Beaumont des Crayères Grand Meunier Extra Brut 2013 har hyllats världen över och har bland annat fått följande utmärkelser:

3 stjärnor Hachette Guide 2021

Guldmedalj Gilbert & Gaillard 2021

Guldmedalj Elle à Table 2021.

89 poäng Wine Enthusiast Magazine 2020

Silvermedalj Drink Business Magazine 2020

Artikelnummer: 54637 Pris: 449kr Volym: 750 ml Dosering: 5 g/l

Alkoholhalt: 12% Druva: 100% Meunier Lagringsmetod: 7 år på sin jästfällning

För mer information, kontakta Thomas Larsson, produktchef, Hermansson & Co: thomas@hermanssonco.se, 070 262 38 03.