MÅNS ZELMERLÖW LANSERAR RÖD BAG-IN-BOX - HOLA MZ MI CORAZÓN BY MÅNS ZELMERLÖW

MÅNS ZELMERLÖW LANSERAR RÖD BAG-IN-BOX - HOLA MZ MI CORAZÓN BY MÅNS ZELMERLÖW

Den mångsidige artisten och vinentusiasten Måns Zelmerlöw tar ännu ett steg in i vinvärlden med lanseringen av sitt senaste vin, Hola MZ Mi Corazón by Måns Zelmerlöw. Detta eleganta röda vin i bag-in-box-format är resultatet av samarbetet mellan Måns Zelmerlöw och den begåvade vinmakaren Joan Solér. Vinet kommer från det mycket omskrivna vinområdet Jumilla i sydöstra Spanien och lanseras 7 februari 2024 i Systembolagets beställningssortiment för 249 kr.

Måns Zelmerlöw, den talangfulla artisten som ständigt överraskar och levererar, intar ännu en gång scenen inom vinvärlden. Med stort engagemang och dedikation har Måns varit med och tagit fram Hola MZ Mi Corazón - ett fylligt, generöst och elegant rött vin gjort på druvan monastrell. Druvan, även känd som Mataró i Katalonien, har sitt ursprung i Spanien och har blivit synonymt med kraftfulla och smakrika viner som ofta beskrivs inneha en distinkt och karaktäristisk smakprofil. Dess unika egenskaper inkluderar en robust struktur, fylliga smaker av mörka bär såsom björnbär, mörka körsbär och plommon, samt subtila toner av peppar och choklad.

Vinåret 2022 i Spanien var präglat av utmanande väderförhållanden med en lång, het sommar och torra förhållanden. Trots detta visade skörden, som var cirka två veckor tidigare än normalt, överraskande god kvalitet och avkastning. Gällande kvalitet beskrivs årgången ofta som “exceptionellt”, “nära perfekt” eller till och med “det bästa som någonsin setts”.

Måns Zelmerlöw delar stolt med sig av sin upplevelse i detta vinprojekt:

“Mitt hjärta slår extra snabbt för Hola MZ Mi Corazón! Att vara en del av skapandet av detta vin tillsammans med Joan Solér, från valet av druvan Monastrell, till designen och regionen, har varit som att komponera en kärlekssång till Spanien där varje not symboliserar min passion för dess rika kultur och fantastiska smaker. Min förhoppning är att alla som smakar vinet kan känna mitt hjärta, min historia och min dedikation i varje glas.”

SMAKBESKRIVNING

Djup mörkröd färg. Generös doft av mörk frukt såsom björnbär, mörka körsbär, plommon, svarta vinbär och med toner av peppar och choklad. Smaken är fyllig och elegant och har en fin mörkbärig karaktär, en balanserad strävhet och en intensiv smakkoncentration. I smaken finner du inslag av mörka bär, mogna körsbär, kakao, kryddor och örter som efterföljs av ett långt och behagligt avslut.

PASSAR TILL

Hola MZ Mi Corazón by Måns Zelmerlöw är en utmärkt följeslagare till medelkraftiga och kraftiga rätter, särskilt till rätter av lamm, nöt eller fågel. Servera gärna vinet vid en temperatur mellan 16-18°C där vinet med fördel kan luftas i en karaff en kort stund innan servering för att framhäva dess komplexa smaker. Vinet kompletteras väl med syrliga och feta ingredienser samt krämiga tillbehör.

Hola MZ Mi Corazón by Måns Zelmerlöw

Art nr: 72803-08

Alkohol: 14,5 %

Volym: 3000 ml