Medaljregn över svenska destilleriet Fjäre på Berlin International Spirits Competition 2023

Fjäre tog hem storvinst på årets upplaga av Berlin International Spirits Competition som gick av stapeln i Berlin nyligen. Bland 250 inlämnade bidrag från 16 olika länder kammade både Fjäre Rare Distilled Gin och kommande Navy Strength Organic Gin hem varsin guldmedalj! Dessutom knep nyligen lanserade Fjäre Organic London Dry Gin en silverplats i den prestigefulla tävlingen. Det halländska destilleriet Fieruaas Distillery, som ligger bakom varumärket Fjäre, blev även utnämnda till “Årets Svenska Gindestilleri” med motiveringen ”Fieruaas Distillery’s gin products were the highest awarded gin in the entire competition out of 19 entries and has been thus awarded The Swedish Gin Distillery of the Year Trophy”.

Berlin International Spirits Competition är en av världens mest erkända och prestigefulla tävling där spritsorter bedöms av yrkesverksamma inom området. Resonemanget bakom denna jury, vars kompentens är direkt avgörande för deras försäljning, är att de har en djup förståelse och inblick kring vad kunden efterfrågar samt vilka trender som marknaden uppvisar. Panelen inkluderar yrkesverksamma inom dryckesindustrin från Österrike, Storbritannien, Frankrike, Italien, Danmark, Nederländerna, Sverige, Tyskland och fler. Mer information om tävlingen kan man läsa här: https://berlininternationalspiritscompetition.com/

GULD

Fjäre Rare Distilled Gin är en komplex, välbalanserad smak med inslag av enbär, anis, citrusskal, korianderfrön och örtblad. Förutom de klassiska kryddorna som enbär, korianderfrön, fänkålsfrön, svartpeppar och citronskal innehåller Rare Distilled Gin den aromatiska vildväxten pors. Pors växer mycket kring sjöar runtom i Sverige och är plockad för hand av producenten.

Artnr: 35002, pris: 311 kr

Fjäre Navy Strength Organic Gin har en tydlig smak av enbär, balanserat med kryddor som korianderfrön, timjan, lingon, orris- och angelicarot. Klara, friska och blommiga smaker med toner av citrus. Denna alkoholstarka gin på 57% destilleras från 9 unika växter och ger en kraftfull men ändå ren citrusaktig smak.

Lanseras på den svenska marknaden inom kort.

SILVER

Fjäre Organic London Dry Ginär en ekologisk, handgjord gin på återvinningsbar PET-flaska. Färgen på flaskan är inspirerad av den tidiga sommarhavsutsikten precis utanför destilleriet och precis den känslan fångas upp av ingredienserna och smaken. I motsats till de mer kraftfulla ginsorterna är detta en mer blommig dry gin med fina citrustoner.

Artnr: 51417, pris: 219 kr

ÅRETS SVENSKA GINDESTILLERI - Fieruaas Distillery

Fieruaas Distillery ligger vid havet i Fjärås i Kungsbacka kommun, Halland. Destilleriet ägs och drivs av far och son Michael och Jacob Zachrisson och startade under 2019. Idén om ett eget destilleri har dock funnits i årtionden. Michael har en gedigen karriär bakom sig i vin- och spritbolag och har representerat en rad stora internationella spritvarumärken. Men efter 30 år av tjänsteresor och välskräddade kostymer fick drömmen om ett eget hanverksdestilleri bli verklighet. Fieruaas Distillery använder i största möjligaste mån närodlade råvaror till sina produkter.

Önskar du varuprover, bilder eller har övriga frågor?

Vänligen kontakta Matilda Junestav, Team Leader och Produktchef på Hermansson & Co: matilda@hermanssonco.se, 08-508 998 76