Ny ekologisk vit Bordeaux lanseras på Systembolaget den 1 september!

Ny ekologisk vit Bordeaux lanseras på Systembolaget den 1 september!

Famille Excellor Biologique 2014 lanseras i 220 butiker den 1 september.

En ekologisk vit Bordeaux med härlig, medelintensiv, ren, druvtypisk och ungdomlig doft med toner av krusbär, citrus, lime, grönt äpple, nässlor med inslag av mineral och örter. Smaken är torr, frisk och med balanserad fräsch syra av citrus, lime, mineraler och krusbär. Ett ursprungstypiskt vin med ett långt elegant avslut. Denna friska Bordeaux lämpar sig bra som aperitif och sällskapsdryck, och är även utmärkt till alla typer av mildare fisk-och skaldjursrätter. Passar fint till syrligare ostar så som getost – perfekt till en chevré chaud sallad och serveras vid 8-10 grader.

Famille Excellor Biologique 2014

Artikelnummer: 5566

Druvor: 61 % sauvignon blanc och 39 % semillion

Producent: Terre de Vignerons Union Prodiffu

Ursprung: AOP Bordeaux

Årgång: 2014

Alkoholhalt: 12 %

Terre de Vignerons - anrikt kooperativ med passion för regionen Bordeaux.

Terre de Vignerons är samlingsnamnet för femton kooperativa vinkällare i vinregionen Entre-deux-Mers. Kooperativet räknas som Frankrikes första och var en lösning på 30-talets svåra ekonomisk kris. Man gick helt enkelt samman för att dela på arbetskraft och tekniska resurser. Vingården som producerat druvorna för detta vin är Les Coteaux d’Albret (Albrets kullar) med 20 hektar av ler- och kalkstensjord. De fick sitt namn efter Henrik IV mamma (Jeanne d’Albret). Ursprungligen fanns här en gammal järnvägsstation som fungerade som vinkällare.

Utöver själva vinodlandet representerar Terre de Vignerons ett historiskt arv av berättelser om familjer, mark och vin och är stolta över sina kooperativa värderingar som mänsklig solidaritet, äkthet, prestanda och gemytlighet.

För mer information vänligen kontakta Malin Lindberg, produktchef Hermansson & CO.

Tel: 08-508 99 872 eller malin@hermanssonco.se.

www.grapevine.se