Ny lansering av unik årgångschampagne från champagnehuset Beaumont des Crayères: Beaumont des Crayères Fleur de Meunier 2008

I hjärtat av Champagne, nära Epernay, ligger champagnehuset Beaumont des Crayères. Deras varumärke är internationellt prisat och mer än åttio procent av deras champagner exporteras till alla världens kontinenter. Sedan den svenska succélanserigen av Beaumont des Crayères Grande Reserve NV, har flera årgångschampagner från samma champagnehus tillkommit i Systmembolagets beställningssortiment. Idag den 1 november är det dags för en helt unik champagne att göra dessa sällskap; Beaumont des Crayères Pinot Meunier Brut Nature 2008, med druvsammansättningen 100% pinot meunier.

Champagnehuset Beaumont des Crayères är känt för sin höga kvalitet på pinot meunier, vilket förklarar valet att ta fram något så unikt som en coeur du cuvée tilverkad av 100% noga selekterade pinot meunier druvor. Champagnen har en gyllene färg med fina små bubblor, en inbjudande fräsch doft och en balanserad fyllig smak av citrus, grönt päron och grönt äpple. Den här brut nature champagnen passar utmärkt som aperitif, till hummer tartar med kaviar.

Ledorden har sedan champagnehusets start i början på femtiotalet varit ”elegans, förfining och äkthet”, något som återspeglas i samtliga champagner. “Beaumont” syftar på en av de vackraste vingårdarna och “Crayères” beskriver karaktären på jordmånen. Beaumont des Crayères är ett kooperativ bestående av 250 vinodlare som tillsammans förfogar över 86 hektar. En framgångsfaktor är kooperativets stora tillgång på druvor, viket tillåter Beaumont des Crayères att vara ytterst selektiva i sina val av druvor (ingen ”tailles”används). De odlar samtliga champagnedruvor; chardonnay, pinot noir och en majoritet av pinot meunier. Majoriteten av odlarna står för endast ett fåtal procent av vingårdsarealen, medan 15 % av odlarna står för 70 % av den totala vingårdsarealen. Tre fjärdedelar av Beaumont des Crayères vinodlingar är belägna på Epernay Hill, men man har även vinodlingar på högra stranden av Marne (Boursault, Vauciennes) och vänstra stranden (Cumières, Hautvillers, Dizy), Montagne de Reims (Trepail) och Côte des Blancs (Avize, Oger, Le Mesnil).

Hållbarhet och miljömedvetenhet är något Beaumount des Crayères ligger i framkant med. De satsar mer och mer på biodynamisk odling och har investerat i den senaste tekniken för just detta. Champagne är ju sedan tidigare känt för sina rigorösa kvalitetskrav och med denna ytterligare höjda kvalitetsambition som Beaumount des Crayères har, vill de lyfta fram de små odlarnas fina hantverk och individualitet och på så sätt även säkerställa och sätta prägel på kvalitén.
Beaumont des Crayéres är ett av få champagnehus som markerar alla sina viner med ”degorgerings datum” på baksidesetiketten. Beaumont satsar även på lång lagring. Beaumont lagrar sina standardcuveér i mer än 3 år och sin årgångschampagne i mer än 5 år.

Beaumont des Crayères Pinot Meunier Brut Nature 2008
Artnr: 71737 Pris: 399kr, Systembolagets beställningssortiment
Producent: Beaumont des Crayères
Druva: pinot meunier 100%
Dosage : 0g/l 100% Coeur de Cuvée
Karaktär: Champagnen har en gyllene färg med fina små bubblor, en inbjudande fräsch doft av plommon, persika och grapefrukt, kardemumma och mineral. Balanserad fyllig smak av citrus, grönt päron och grönt äpple. Fint, långt och elegant avslut med inslag av mild kryddighet.

För mer information besök gärna producentens hemsida: www.champagne-beaumont.com/ eller kontakta Malin Lindberg, Produktchef Hermansson & CO, tfn: 08-508 998 72 eller email malin.lindberg@hermanssonco.se www.hermanssonco.se