La Généreuse Francine

NYHET: Sydfranskt friskt rosé med låg sockerhalt!

Idag, den 1 juni, lanseras La Généreuse Francine - en ny rosébox från södra Frankrike på Systembolaget.

La Généreuse Francine, eller kort och gott Francine, finns från och med idag i hyllan på i stort sett alla Systembolag i landet. Vinet har den karaktäristiska sydfranska ljust laxrosa färgen och en frisk smak av bland annat rabarber, jordgubbar och örter. Vinet är torrt med en ovanligt låg sockerhalt om endast 1,5 gram restsocker per liter.

Bakom Francine står vinkooperativet Les Caves Richemer, som är verksamma i staden Marseillan och närbelägna Adge.

Francine är till 100% gjort på druvan Marselan – Marseillans alldeles egna blå druva som är en korsning mellan grenache och cabernet sauvignon. Druvan togs fram tidigt på sextiotalet. Tanken med korsningen var att skapa en stor druva som gav rejäla skördar. Men resultatet blev en liten druva och därför lades den, trots god motståndskraft mot fukt och skadedjur, åt sidan. Först 1990 återupptäcktes druvan marselan i samband med att vinodlarna började titta på kvalitet snarare än kvantitet.

Marselan ger bäriga medelfylliga viner med fin färg och tydliga tanniner.

– Det här är ett torrt, friskt rosévin med låg sockerhalt. Det är gjort på en unik druva som jag är väldigt glad att vi nu introducerar på den svenska marknaden. La Généreuse Francine, eller Francine som det kort och gott kallas, passar utmärkt väl kylt både med och utan mat. Givetvis går det fint ihop med fisk och skaldjur av alla slag, men jag lägger gärna baconlindad kyckling på grillen och njuter ihop med det här vinet, säger Petra Ekholm, produktchef, Hermansson & Co.

La GénéreuseFrancine
Lanseras på Systembolaget den 1 juni!
Pris: 199 kr Nr: 2394
Druvor: 100% Marselan
Ursprung: Frankrike, IGP Pays d´Oc
Producent: Les Caves Richemer
Årgång: 2020
Alkoholhalt:13,5%
Restsocker: 1,5 g/l
Syra: 4,15 g/l

Karaktär: Klar ljus laxrosa färg. Ungdomligt, friskt och bärigt vin med inslag av vit persika, rabarber, vattenmelon, jordgubbar, körsbär och örter.

LES CAVES RICHEMER: I hjärtat av Languedoc, vid utkanten av Thau-lagunen och Medelhavet, slog en grupp kooperativa vinodlare i Agde och Marseillan (Hérault) sig samman och bildade Les Caves Richemer. Sedan 1937 har man funnits i Marseillans hamn med vacker utsikt över båtarna och havet. Det marina mikroklimat som finns i området ger svala vindar till vinrankorna under hela sommaren vilket bidrar till friskhet och fräschör med minerala inslag i vinerna.
Namnet Richemer uppstod ur en legend på 1800-talet då Henri Richet, en vinmakare från Marseillan, sägs ha gjort sig en förmögenhet i vinbranschen med att sälja vin genom sjöhandeln. Mycket snabbt sägs han ha fått smeknamnet Henri de Richemer vilket betyder "rikt hav". I dag ingår ca 200 vinodlare i kooperativet.