Premiär för exklusiva årgångschampagner från Beaumont des Crayères

Den 1 oktober lanserades Beaumont des Crayères Grand Reserve NV i Systembolagets ordinarie sortiment.Sedan lanseringsdagen har Beaumont des Crayères Grand Reserve NV mottagit fin kritik av vinskribenter.Som komplement till denna prisvärda NV Champagne, lanserades vid samma tidpunkt även två exklusiva årgångschampagner från Beaumont des Crayères i Systembolagets beställningssortiment; Beaumont des Crayères Fleur Blanche 2004, Beaumont des Crayères Fleur Noire 2003.

I hjärtat av Champagne, nära Epernay, ligger champagnehuset Beaumont des Crayères. Deras varumärke är internationellt prisat och mer än åttio procent av deras champagner exporteras till alla världens kontinenter. Champagnehuset startade sin verksamhet i början av femtiotalet och namnet “Beaumont” syftar på en av de vackraste vingårdarna och “Crayères” beskriver karaktären på jordmånen. Beaumont des Crayères är ett självförsörjande kooperativ bestående av 250 vinodlare som tillsammans förfogar över 86 hektar. Hållbarhet och miljömedvetenhet är något Beaumont des Crayères ligger i framkant med. De satsar mer och mer på biodynamisk odling och har investerat i den senaste tekniken för just detta. Beaumont des Crayéres är dessutom ett av få champagnehus som markerar alla sina viner med ”degorgerings datum” på baksidesetiketten. Beaumont satsar även på lång lagring. Beaumont lagrar sina standardcuveér i mer än 3 år och sin årgångschampagne i mer än 5 år.

Beaumont des Crayères Fleur Blanche 2004 har en med gyllene färg, en uttrycksfull och god doft av gul frukt, honung och sötmandel och viss smörighet. I smaken finns gröna och blommiga inslag samt citrusfrukt, mineral, äpple och smak av rostade mandlar. En karaktärsfull och välbalanserad champagne med stilfullt avslut. Champagnen är en blancs de blancs, couer de cuvée, och har lagrats i 5 års tid. Beaumont des Crayères Fleur Blanche 2004 passar bra till de flesta skaldjursrätter, gärna till halstrade pilgrimsmusslor. Champagnen har nyligen fått följande utmärkelser; ”Gold Medal, Japan Wine Challenge 2012”, ”Best Champagne/Sparkling Wine, Japan Wine Challenge 2012” och ”Silver Medal, Decanter Awards 2012”.

Beaumont des Crayères Fleur Noire 2003 har en klar gul färg med bestående fin mousse.Intensiv doft av karamell, choklad, ingefära och mogen gul frukt, persika och aprikos. Smaken är rik och med inslag av körsbär och skogsbär. Långt och kraftfullt avslut. Champagnen är en Blanc de Noires och har lagrats i 5 års tid. Beaumont des Crayères Fleur Noire 2003 passar utmärkt till ostron och skaldjur (gärna pilgrimsmusslor), till rätter som kalvbräss eller kalvstek med kantarell samt till pot-au-feu (fransk köttstuvning). Champagnen har bland annat fått följande utmärkelser; ”Gold Medal, International Wine Challenge, 2011” ”Silver Medal, Japan Wine Challenge, 2009”och ”Silver Medal, Conours Mondial de Bruxelles, 2009”.

Beaumont des Crayères Fleur Blanche 2004
Nr:75869
Pris: 499 kr i Systembolagets beställningssortiment
Producent:Beaumont des Crayères
Ursprung:Frankrike, Champagne AOP
Årgång:2004
Druva: 100% chardonnay
Alkoholhalt:12%

Beaumont des Crayères Fleur Noire 2003
Nr: 74001
Pris:499kr i Systembolagets beställningssortiment
Producent:Beaumont des Crayères
Ursprung:Frankrike, Champagne AOP
Årgång:2003
Druva: 70% pinot noire, 30% pinot meunier
Alkoholhalt:12%

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Lindberg, produktchef, Hermansson & Co AB
Tfn: 08-508 998 72 eller e-post: Malin.Lindberg@hermanssonco.se
www.hermanssonco.se

Hermansson & Co är en etablerad svensk vinimportör sedan 1994, och kan idag erbjuda många prisvärda viner från Australien, Frankrike, Italien, Portugal, Sydafrika och USA, för att nämna några.

I nära samarbete med producenter provar vi fram alla produkter, som till smak, kvalitet och pris passar den svenska marknaden, både för konsument- och restaurangsegmentet.

I vårt sortiment finns viner från hela världen, bl.a.  Tommasi  Amarone från Tommasi Viticoltori, Vila Santa och Ramos Reserva från den välrenommerade vinmakaren
João P. Ramos, Black Tower från Reh Kendermann och Gnarly Head från Delicato Family Vineyards.

Vi har idag 13 dedikerade medarbetare och vårt huvudkontor finns i Stockholm.

Välkommen att läsa mer på: www.hermanssonco.se