Sonoma Hills Pinot Noir- nyhet från 1 december!

Sonoma Hills Pinot Noir- nyhet från 1 december!

Därför gör en flod din middag godare.

I norra Kalifornien flyter Russian River. Från bergen i Sonoma ringlar den sig söderut ned till Stilla Havet. Floden har inte alltid runnit den vägen. Under årens lopp har den ändrat riktning. Och det är en faslig tur det. För om floden inte hade bestämt sig för att ta en ny väg runt bergen så hade inte heller vinerna från Russian River Valley fått en sådan unik karaktär. Sonoma Hills Pinot Noir är odlad med stor hänsyn till djur och natur och vinet kommer från just det här området. Russian River Valley ligger i Sonoma County där man arbetar aktivt med hållbarhet och planerar att kunna certifiera hela regionen som 100% sustainable om några år.

Vinet är medelfylligt med bra balanserad syra och mjuka tanniner. Det doftar av solmogna jordgubbar,vildhallon, mörka körsbär, vanilj och har toner av kakao. Det har även inslag av fat och örter.

Den 1 december lanseras Sonoma Hills Pinot Noir på Systembolaget.

Så, nu till frågan vi ställde tidigare. Varför gör en flod din middag godare?

Vinerna från Russian River Valley har en alldeles unik karaktär. Vattnet som rinner ut från bergskedjan för nämligen med sig sediment av vulkaniskt material som skapar jordar med stora mängder lera. Den mineraliska sammansättningen har en djupgående effekt på allt vin som odlas i denna jord. Sonoma Hills Pinot Noir är ett sådant vin. En stolt amerikan formad av floden.

Inte bara genom jordmånen utan också klimatet som floden i hög grad bidrar till. Skörden inträffar så sent som i september-oktober, eftersom mognadsprocessen sker mycket långsammare i delen av Russian River Valley där druvorna växer. Anledningen är att en kylande morgondimma stiger in från havet. Dimman dunstar sedan under dagen. Temperaturskillnaderna under dygnet är därför ganska stora, med svala nätter och varma dagar. Fördelen med den typen av klimat är att risken för övermognad och ”bakade” smaker i druvorna begränsas.

Sonoma Hills Pinot Noir görs på 96 % Pinot Noir. Resterande del är ett inslag av Syrah och Petite Sirah. Hälften av vinet har lagrats på amerikanska och franska ekfat i mer än 12 månader. Detta är en perfekt avvägning för att tilltala både den som gillar ekade viner och den som inte gör det.

Sonoma Hills Pinot Noir har en doft av solmogna jordgubbar,vildhallon, mörka körsbär, vanilj och toner av kakao. Det finns även inslag av fat och örter. Syran är balanserad och tanninerna mjuka. Om du ska bjuda på rätter av fläsk, lamm eller vildfågel, då passar Sonoma Hills alldeles perfekt.

När du upplevt smaken och nickar förnöjt, tänk då på att det var floden som gjorde din middag godare.

Sonoma Hills Pinot Noir

Årgång: 2012

Art nr: 2863

Producent: Sonoma Hills

Ursprung: Russian River Valley,Kalifornien, USA

Druvor: 96 % pinot noir, 4% andra druvor (syrah och petite sirah)

Alkoholhalt: 14,5 %

Pris: 119 kr (750 ml

Behöver du mer information eller önskar varuprov?

Vänligen kontakta: Petra Ekholm, bitr. produktchef på Hermansson & Co, petra@hermanssonco.se, Tel: 08-558 078 62

www.hermanssonco.se

Hermansson & Co är en etablerad svensk vinimportör sedan 1994, och kan idag erbjuda många prisvärda viner från Australien, Frankrike, Italien, Portugal, Sydafrika och USA, för att nämna några.

I nära samarbete med producenter provar vi fram alla produkter, som till smak, kvalitet och pris passar den svenska marknaden, både för konsument- och restaurangsegmentet.

I vårt sortiment finns viner från hela världen, bl.a.  Tommasi  Amarone från Tommasi Viticoltori, Vila Santa och Ramos Reserva från den välrenommerade vinmakaren
João P. Ramos, Black Tower från Reh Kendermann och Gnarly Head från Delicato Family Vineyards.

Vi har idag 21 dedikerade medarbetare och vårt huvudkontor finns i Stockholm.