Tommasi Surani Ares - Avtryck som gör intryck!

Tommasi Surani Ares - Avtryck som gör intryck!

Nu sätter Tommasi ner foten på Italiens klack –Puglia. Från familjens nya vingård i Apulien kommer nu tommasi surani ares, ett vin som sjuder av den syditalienska livsstilen, med influenser från såväl den marockanska kulturen som den grekiska mytologin.

Avtryck som gör intryck. Då, nu och imorgon.

Sommaren 2013 köpte Tommasi upp en masseria, en syditaliensk lantegendom med tillhörande vingårdar på 80 ha i Maduria, Apulien. Den 1 april sker den svenska lanseringen av det första vinet från Masseria Surani – tommasi surani ares.Tre olika druvor, med koncentrerade soltorkade smaker som gett avtryck från Apuliens unika terroir, ger ett elegant, mustigt och balanserat vin med komplex, söt fruktig doft och smak, kryddiga inslag och fattoner – allt inlindat i mjuka behagliga tanniner.

På den italienska klacken, ca 6 km från den joniska kusten i Manduria i regionen Puglia, ligger familjen Tommasis senaste vingård på 80 hektar. 55 av dessa 80 är i dagsläget planterade och resterande 25 ha finns tillgängliga för kommande generationer i familjen Tommasi. Själva mangårdsbyggnaden, med influenser från marockansk byggnadskultur härstammar från tidigt 1800-tal. Efter en grundlig renovering har den förvandlats till ett vineri på över 700 kvm med moderna faciliteter för vinifikation och lagring.

Området är ett av de bästa för odling av primitivodruvor, och här har vinodling kunnat daterats så långt tillbaka som till de gamla grekiska bosättningarna, Magna Graecia, som koloniserades 800 f.Kr. Den vackra rödaktiga kalkstensbaserade jorden som finns här är mycket bördig och lucker, samtidigt som den är sval, tack vare inblandningen av lera som också behåller fukten. Dess vackra ockranyans kommer från det höga järninnehållet. Här odlas till största delen primitivodruvor, men också negraomaro-, cabernet-, chardonnay- och fianodruvor. Vinrankorna är planterade enligt Guyotmetoden, med ca 5.500 vinrankor/hektar. Vingårdarna har designats för att passa perfekt in i omgivningarna. Vinrankorna stöttas av trästockar i varje ände av raderna och av galvaniserade stålstolpar längs med. Konstbevattningssystem finns, men används enbart i perioder med extrem torka.

Produktnamn: Tommasi Surani Ares

Producent: Tommasi Viticoltori

Ursprung: Rosso Puglia IGT

Årgång: 2012

Druvor: primitivo 50 %, negroamaro 30 %, cabernet sauvignon 20 %

Jordmån: Ockrafärgad järnrik jord bestående av huvudsakligen kalksten med inslag av lera.

Fatlagring: 10 dagars fermentering i temperaturkontrollerade ståltankar följt av 6 månaders lagring på ekfat.

Lagringspotential: Vinet är perfekt att dricka nu, men går även att lagra 1-3 år.

Alkoholhalt: 13 %

Karaktär: Intensiv rubinröd färg. Komplex, intensiv söt fruktig doft med kryddiga inslag och fattoner. Doften präglas av mörka bigarråer, mogna söta plommon, vanilj, örtighet och svag sötlakritston. Balanserad smak med mjuka behagliga tanniner. Mörk frukt, skogsbär såsom björnbär, plommon, mogna bigarråer, russin och aningen kryddighet. Fattonerna balanserar upp vinets fruktsötma och gör vinet elegant, extra fylligt och mustigt.

Passar till: Smakrika rätter av kyckling, kalkon och kalv eller till elegantare kötträtter av nöt, lamm eller vilt. Serveras gärna till rätter med lite söta och krämiga tillbehör som möter vinets rika fruktsötma, struktur och fyllighet.

Art. nr: 75292

För mer information, varuprover m.m. kontakta: Malin Lindberg, Produktchef Hermansson & Co,

tfn: 08-508 998 72 eller epost:malin.lindberg@hermanssonco.se

Hermansson & Co är en etablerad svensk vinimportör sedan 1994, och kan idag erbjuda många prisvärda viner från Australien, Frankrike, Italien, Portugal, Sydafrika och USA, för att nämna några.

I nära samarbete med producenter provar vi fram alla produkter, som till smak, kvalitet och pris passar den svenska marknaden, både för konsument- och restaurangsegmentet.

I vårt sortiment finns viner från hela världen, bl.a.  Tommasi  Amarone från Tommasi Viticoltori, Vila Santa och Ramos Reserva från den välrenommerade vinmakaren
João P. Ramos, Black Tower från Reh Kendermann och Gnarly Head från Delicato Family Vineyards.

Vi har idag 13 dedikerade medarbetare och vårt huvudkontor finns i Stockholm.