Hermansson & Co lanserar vinflaskor av återvunnet glas.

Unik vinflaska i återvunnet glas lanseras i Sverige!

Vinimportföretaget Hermansson & Co lanserar i mitten av augusti en helt ny typ av flaska på den svenska marknaden. Vinflaskor som till 75% är tillverkade av återvunnet glas, vilket bidrar till att minska klimatpåverkan.

Flaskan är till stor del gjord på återvunnet glas och i produktion godtas felaktigheter, vilket bidrar till att varje flaska får en unik estetisk design, med små färgvariationer i glaset och luftbubblor som ger en vågig textur utan att påverka glasets kvalitét. Defekter/skönhetsvariationer som annars kan innebära att flaskan kasseras vid produktion tas här om hand om och minskar produktionsspill upp till 25%. Då flaskan innehåller 65-75% återvunnet glas från externa och interna källor bidrar den till minskad klimatpåverkan jämfört med jungfruligt glas.

Hermansson & Co:s första vinlansering I den banbrytande glasflaskan kommer att ske i mitten av augusti i samarbete med en spansk vinproducent:

– Det här är en glasflaska som är hållbar från grunden. Vi välkomnar estetiska variationer då det är resultatet av minskat svinn i produktionen och därmed lägre påverkan på vår natur. Istället blir det något som gör flaskan unik. I produktionsprocessen används upp till 75% återvunnet glas vilket minskar produktionssvinnet med upp till 25% eftersom det krävs betydligt mindre energi för att smälta återvunnet glas. Med vår egen innovationsteknik räknar vi med att inom det närmaste året kunna öka graden av återvunnet glas i den här flasktypen till hela 96%. I en tid då konsumtionsmönstren förändras snabbt i riktning mot hantverksmässiga och autentiska produkter är vi glada att få erbjuda ett hantverksmässigt vin i en hantverksmässig flaska, säger Christopher Heirwegh, General Manager Barcelona Brands.

För ytterligare information, kontakta Malin Lindberg, Senior Brand Manager på Hermansson & Co, malin@hermanssonco.se, 072 733 22 30.