Hernö brenneri beviljas bygglov för världens nordligaste ginbränneri

Historia skrivs i Härnösand
Det är i år 225 år sedan staten genom Hernösands Crono-brenneri upphörde att tillverka starksprit i Härnösands kommun. I dag har Hernö brenneri beviljats bygglov för uppförandet av världens nordligaste ginbränneri. Bränneriet ska stå klart i början av juni.

Skapad, inte tillverkad
Redan i dag finns chansen att vi vår hemsida reservera en alldeles egen flaska från vår första bränning, en begränsad upplaga (vi skapar endast fem flaskor per Systembolag) av Hernö artisan gin: First craft.

Kierstin - grevinnan av Ångermanland
På tal om kungligheter och adliga titlar. Ångermanland som grevskap kommer den första juni i år att få sin första grevinna. Kierstin anländer från Tysklands främsta tillverkare av destilleriutrustning, Albert Holstein. Hon skapas för tillfället och väntas vara fullt påklädd i maj.

95% av smaken upplevs genom luktsinnet
Hernö brenneri kommer inom kort att kunna erbjuda en alldeles unik upplevelse för dig som vill lära om de aromer som gin (samt whisky och vin) avger. Med våra unika aromakit lär du dig på ett enkelt och mycket trivsamt sätt att identifiera och särskilja de aromatoner/dofter som finns i din favoritdryck.

Vänliga hälsningar

VD Hernö brenner

• corporate
  • distillery

Hernö brenneri är världens nordligaste ginproducent och Sveriges enda renodlade ginbränneri.
Vi skapar Hernö artisan gin.