P4 Sjuhärad besöker Herrljunga Cider - ett bolag som valt att stanna i Sverige

P4 Sjuhärad besöker Herrljunga Cider - ett bolag som valt att stanna i Sverige

P4 Sjuhärad besöker Herrljunga Cider
Det är Luciamorgon och det är lite som att kliva in i en tomteverkstad på fabriken i Herrljunga. Det klinkar och klonkar när produkterna vandrar igenom fabrikens alla stationer. En flaska blåses i en station och i nästa fylls den med cider, vidare till kapsylering och etikettering. När produkten är försluten och klar går de vidare till packning där de grupperas 12 och 12 för att skeppas till butiker runt om i Sverige.

-Närmare 10 miljoner liter cider produceras här varje år. Äpple, päron och fläder. Per "körning" är det närmare 100 000 flaskor som fylls och det sker ett par dagar i veckan, berättar Karin Östan, arbetsledare på Herrljunga Cider.

-Förutom cider produceras här en rad andra drycker. Så här års blir det mycket jul och fest förstås. Glögg, julmust, Bubbliz och Magnumflaskan med mousserande äppeldryck, fortsätter Karin.

Inte bara cider på Herrljunga Cider
Som Karin är inne på så är Herrljunga Cider idag ett dryckeshus som tillverkar en mängd olika drycker under flera kända varumärken. Herrljuga Cider, Herrljunga Musteri, Herrljunga Rå, Herrljunga 1911, Cocky Crane, Dufvenkrooks och Spirit of Sweden. Cider är en stor och viktig del i i företagets portfölj men saft, juice, must och läsk är andra dryckeskategorier som Herrljunga Cider också tillverkar.

Herrljunga är här för att stanna
I inslaget nämns det branschkollegor som flyttat produktionen till andra länder, för billigare produktion och stordrift. Men det är inte Herrljunga Ciders strategi, meddelar Johan Branmark, vd på Herrljunga Cider.

-Allt började här i Herrljunga för drygt 100 år sedan. Vi är och förblir en lokal producent och visst vi vill växa men för oss innebär inte det att flytta produktionen. Tvärt om vill vi växa i Herrljunga och fortsätta stolt producera vår dryck i Sverige, avslutar Johan.

För att lyssna på P4 Sjuhärads sändning från 13 dec 2022. Scrolla till 01:44:00