Mostafa "Musse" Heravi och Johan Branmark i havet av äpplen

Herrljunga Musteri pressar ICAS juice

Herljunga Musteri tillverkar ICA´s kallpressade juice
Nu i början av oktober landar de första flaskorna in i hyllorna på ICA.
-Jättekul att ICA valde oss som leverantör. Det visar att ICA värnar om svenskt, vilket gynnar både miljön och den svenska livsmedelsindustrin, säger Johan Branmark, ägare och vd på Herrljunga Musteri.
ICA´s kallpressade äppeljuice är rakt igenom svensk då äpplena kommer från Äppelriket, en lokal äppelodlarförening i Österlen.

För att läsa ICA Buffe´s artikel från Herrljunga Musteri , bläddra till sidan 40.

Svenskt är sällsynt
Ja, tyvärr är det så numera. Många livsmedelsproducenter har lämnat Sverige och just inom dryck, och framför allt juice och must finns idag inte ens en handfull tillverkare i Sverige. Herrljunga Musteri är en av de som finns kvar.

-Vi har pressat frukt och mustat här på samma plats, sedan 50-talet, och vi har inga planer på att sluta. Vi tror att svensktillverkat är det bästa alternativet. Inte alltid det billigaste, men med svenskt får du en säker produkt med hög kvalité oftast färskare och givetvis bättre för miljön, berättar Johan Branmark.

Producenter lämna Sverige
Trenden de senaste åren är att de stora producenterna blir allt större och slår då ihop sina anläggningar till gigantiska fabriker, ofta nära där råvaran finns, dvs nära fruktodlingar eller hamnar där containrarna med frukt kommer in. Stordrift på riktigt.

-Men ju längre ifrån konsumenten man producerar, desto längre väg får produkten färdas, vilket gör att hållbarheten kortas och då behöver produkten behandlas för att hålla längre. Tyvärr är de flesta juicer i handeln ganska hårt behandlade, berättar Johan.

-Att producera lokalt och färskt på riktigt är en betydligt mer komplicerad process som kräver stor kunskap och en noggrannare hantering. Vi sorterar tex all vår frukt manuellt, något storproducenterna inte gör, berättar Mostafa "Musse" Heravi, juicemästare och musteriansvarig på Herrljunga Musteri.
-Denna hantering blir en dyrare process, men resultatet är lokalpressat och färskt. Inget slår det, säger Musse stolt.

Manuell äppelsortering, en viktig del i tillverkning av färsk, kallpressad juice av bästa kvalité.

Att tillverka produkter som är bra både för människa och miljö, det tycker Johan och Musse är roligt på riktigt!

Herrljunga Cider AB är ett familjeföretag i fjärde generationen och en av Nordens ledande tillverkare av dryck. Företagets flaggskepp är cidern som är marknadsledande i Sverige. Herrljunga Cider har även varumärkena Herrljunga Musteri, Herrljunga Rå, Dufvenkrooks, Cocky Crane, Herrljunga 1911 samt Spirit of Sweden. Produktsortimentet hos de olika varumärkena sträcker sig från kallpressad juice till must, hälsoshot, saft, glögg och läsk. Produkterna från de olika varumärkena finns på de ledande livsmedelskedjorna i de nordiska länderna samt på systembolaget.

Utöver sina egna varumärken och produkter säljer och distribuerar Herrljunga Cider också San Miguel, Hobgoblin, Odd Island, Lorina och Fonti di Crodo.