Nu är årets äppelmottagning hos Herrljunga Musteri igång - en tradition som levt i över sjuttio år.

För omkring 70 år sedan startades äppelmottagning på det lilla musteriet i Herrljunga. Enda sedan musteriet såg dagens ljus har man kunnat lämna sina äpplen direkt till musteriet. Förr mustade man äpplena direkt på gården och man kunde till och med få med sig must hem, gjord på sina egna äpplen. Idag har maskinerna blivit något större, annars är det sig väldigt likt. Vi pressar trädgårdsäpplen och fyller på flaska - inget annat tillsatt, endast 100% äpple - och det är inte så bara det.

Äpplena vägs traditionsenligt på den gamla vågen som står intill vår gårdsbutik där Anna och Marika tar emot dig. Vi tar emot alla sorters äpplen så länge de är hela och utan röta eller mask. Av äpplena blir det äppelmust men också som en del i våra älskade ingefärashots.

-Förra året tog vi emot 9 376 kg äpplen. I år är ett riktigt fruktår så vi hoppas på ännu mer frukt. Välkomna hälsar Marika Blomberg, som är butiksansvarig.

När: Äppelmottagningen öppnar tisdag 5 september kl 11 och är öppen under Gårdsbutikens öppettider
Vart: Äppelmottagningen är precis intill Herrljunga Dryckers Gårdsbutik, Östergårdsgatan 11 i Herrljunga.
Äppelsort och kvalité:

Betalning:
2,50kr/kg äpple, i form av en kvittens som kan användas i Gårdsbutiken. Kan ej lösas in mot kontanter.

Vad används frukten till? Musten används till vår ofiltrerade äppelmust, till vår äppeljuice men också som en del i våra hälsoshots.
Vad händer med pressresterna? Alla våra pressrester återvinns och omvandlas till biogas hos den lokala biogasanläggningen. Så lite svinn som möjligt.

Öppettider Gårdsbutiken:
Tisdagar 11-16
Onsdagar 11-16
Torsdagar 11-17
Fredagar 11-15

Välkomna hälsar Anna & Marika

Vi skapar drycker. Något för alla att älska!

Herrljunga Drycker AB (f d Herrljunga Cider AB) är ett svenskt dryckeshus som i över hundra år förenat tradition och innovation. Företaget är beläget i Herrljunga och drivs av fjärde generationen Branmark. Vårt team består idag av ca 70 medarbetare som årligen tillverkar omkring 15 miljoner liter dryck. I vårt breda sortiment samsas cider, saft, lemonad, juice, hälsoshots, must, glögg med läsk – allt producerat med stolthet i Sverige.
    Herrljunga Drycker AB omsätter cirka 250 MKR årligen. I koncernen ingår Herrljunga Hotell & Konferens.
    Våra varumärken; Herrljunga Cider, Herrljunga Musteri, Cocky Crane, Herrljunga 1911, Dufvenkrooks samt Spirit of Sweden.
    Herrljunga Drycker AB är certifierade enligt den internationella standarden British Retail Consortium (BRC), som är en garanti inom livsmedelssäkerhet. Vi innehar också certifikat för EU ekologisk produktion.
    För oss är drycken det som förgyller varje tillfälle i livet, stort som smått, för ung som gammal, när som fjärran.
    Vi är Herrljunga Drycker. Vi skapar drycker i tiden. Något för alla att älska!