Hertz och Volvo – två världskända varumärken med en gemensam historia

Hertz och Volvo – två världskända varumärken med en gemensam historia

Idag på Volvobilens dag vill vi passa på att hylla Volvon – en svensk ikon och världskändis som definierar säkerhet, körglädje och banbrytande innovation.

I Sverige ägs Hertz franchiserättigheter sedan 1982 av Volvo. Men redan 1964 skrevs historia då Hertz för första gången beställde över 60 personbilar från Volvo. Sedan dess har de två varumärkena gått hand i hand. Amazon, P1800 och P210 - Duett var några av de första modellerna i hyrbilflottan. En dagshyra från 27 kronor eller en veckohyra på runt 150 kr gjorde att hyrbildsbranschen blomstrade och Hertz blev störst i Sverige. En position som man håller än idag.

Den mest sålda Volvobilen genom tiderna är Volvo 240/260 (1974 - 1993). Som pionjär inom många områden är det också modellen som på allvar gav Volvo sitt goda säkerhetsrykte. Genom åren blev också Volvos 700-serie snabbt en succé och därmed 80-talets främsta familjebil. Det är fortfarande inte många som vet att det moderna trepunktsbältet är en Volvouppfinning och nu ett självklart inslag i de flesta bilmodeller.

I Hertz nuvarande flotta är över 65% av den totala andelen bilar av märket Volvo. De populäraste är XC40 och V60. Och med nya XC40 Recharge och C40 - två helt rena elbilar tar vi tillsammans nästa steg i resan mot en mer hållbar framtid.

Alla har en Volvofavorit. Vilket är din?