Barn och cancer hör inte ihop!

Barn och cancer hör inte ihop!

Idag, den 15 februari, är det den internationella barncancerdagen. Hertz uppmärksammar detta genom att skänka 15kr av varje uthyrd bilbarnstol under februari till Barncancerfonden.

- Det är viktigt för oss att uppmärksamma internationella barncancerdagen eftersom vi vill vara med och både bidra till, och ta ansvar för att skapa förutsättningar för att alla barn ska kunna bli vuxna. Hertz är ett av världens mest välkända varumärken och därför blir vi extra glada över möjligheten att kunna göra skillnad på riktigt, säger Johanna Norin, HR & hållbarhetschef, Hertz Sverige.

Hertz har också sedan många år ett stort engagemang i Stefans Stuga som drivs av Mats Paulsonstiftelserna i samarbete med Skistar och är till minne av Stefan Paulsson. Till Stefans Stuga kan familjer, där någon familjemedlem drabbats av cancer eller gått bort i cancer, komma för att ha fjällsemester. Här får familjer utöver boende, även SkiPass och skidhyra samt en bil från Hertz. Utöver engagemanget med Stefans stuga vill Hertz, även i år lyfta Barncancerfonden genom att skänka delar av intäkterna från alla uthyrda bilbarnstolar under februari.

- De allra flesta barn överlever cancer men 15% gör det inte. Och många bäckar små hjälper oss i vårt arbete med forskningen för att eliminera barncancer. Vi är glada och tacksamma över att Hertz, genom att skänka delar av intäkterna, hjälper oss att hjälpa alla barn i behov av vård och stöd, säger Magnus Sjödin, partneransvarig på Barncancerfonden.

Utöver det här initiativet uppmuntrar Hertz till att vara med och bidra på de sätt man kan. I Sverige tar Barncancerfonden initiativet till en ljusmanifestation varje år den 15 februari för alla barn som någon gång drabbats av cancer och för att sätta ljuset på barncancerfrågan. Man kan välja att delta i ett fysiskt fackeltåg i de städer som arrangerar detta eller visa sitt stöd genom att besöka den digitala ljusmanifestation, där över 40 000 ljus redan brinner. https://ljus.barncancerfonden.se/

Som privatperson kan man också Swisha 15 kr (eller mer) till 90 20 900, Barncancerfonden och/eller till Stefan Paulssons cancerfond och arbetet med Stefans Stuga 123 440 59 40 (swish) 259-4323 (Bankgiro).