Fotograf: Maja Janevska Iileva

En dag att uppmärksamma

Den 8 mars uppmärksammas internationella kvinnodagen över hela världen för att lyfta frågor om kvinnors rättigheter och ojämställdhet. Organisationen Kvinna till Kvinna har sedan 1993 arbetat med att stärka kvinnors rättigheter tillsammans med sina partnerorganisationer i 20 konfliktdrabbade länder. Den 8 mars skänker Hertz 30 kr av varje bilhyra till Kvinna till Kvinna för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen och samtidigt hylla organisationens 30 år av outtröttligt arbete.

Många kvinnor kämpar fortfarande för rättigheter som vi i Sverige ser som självklara. Miljontals kvinnor har under 2022 förlorat rätten till abort. Var tredje kvinna utsätts för våld eller övergrepp någon gång under sin livstid. Var femte flicka gifts bort i barnäktenskap.

- För oss på Hertz är det viktigt att jobba aktivt med de hållbarhetsinitiativ som finns satta inom ramen för FN:s globala hållbarhetsmål och inom standarden ISO 26000 som berör områden inom organisatoriskt ansvarstagande som hälsa, välbefinnande och jämställdhet. Vi har ett stort och välkänt varumärke och för oss blir det därför extra viktigt att agera utifrån vår värdegrund och verka för ett bättre samhälle, säger Johanna Norin, HR – och hållbarhetschef Hertz Sverige.

Kvinna till Kvinna jobbar sedan 30 år tillbaka med att stärka kvinnors inflytande och makt, sätta stopp för våld mot kvinnor och synliggöra kvinnors kamp för fred och mänskliga rättigheter. För alla flickors och kvinnors rätt till självbestämmande och ett liv utan våld!

- Vi kommer själva att skänka 30 kr av varje bilhyra den 8 mars och uppmuntrar också alla som kan och har möjlighet att swisha valfritt belopp, säger Johanna Norin.

Klicka här för att swisha valfri gåva