Fler väljer hyrbil till jul – bokningarna upp med 40%

Fler väljer hyrbil till jul – bokningarna upp med 40%

Det har den senaste tiden varit mycket debatt kring den svenska infrastrukturen och tågbolagen har inte kunnat släppa sina biljetter till de stundande högtiderna. Sverige är ett stort och avlångt land och där tåget har slutstation kan bilen rulla vidare. Hos Hertz kan man redan nu boka sin jul – och nyårsbil.

Debatten har på senaste tiden drivits av till exempel besöksnäringen där många sett en ökning i avbokningarna för att besökarna inte har kunnat köpa tågbiljetter. Och inför den stundande julen har Sveriges största operatör för persontrafik inte kunnat ge besked om biljettsläpp.

Hertz ser en stor ökning på efterfrågan jämfört med samma period 2021.

- Vi ser att våra kunder redan har börjat boka sina julbilar och att de är fler än vanligt som bokar. Jämfört med samma period förra året ser vi en ökning med 40%. Vissa dagar har bokningarna ökat med över 1000%. Om det har en direkt korrelation till att många har svårt att boka tågbiljetter är svårt att säga men det verkar sannolikt, säger Hertz Sveriges marknadschef Anders Tärnell.

Den stora resdagen kommer att vara den 23 december och de populäraste bilarna i år är Volvo XC60 och Volvo XC40.