Hertz inför gratis mensskydd på sina arbetsplatser i Sverige

Hertz inför gratis mensskydd på sina arbetsplatser i Sverige

Hertz Sverige inleder på Internationella kvinnodagen ett samarbete med RedLocker för att kunna erbjuda gratis mensskydd till alla medarbetare i Sverige.

För Hertz är det viktigt att jobba aktivt med de hållbarhetsinitiativ som finns satta inom ramen för FN:s globala hållbarhetsmål och inom standarden ISO 26000 som berör områden inom organisatoriskt ansvarstagande som hälsa, välbefinnande och jämställdhet. Hertz vill, som en del i att utveckla sitt jämställdhetsarbete, tillgängliggöra fria mensskydd i sin verksamhet och därmed skapa en bättre arbetsplats.

”Vi vill att mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper! Därför sjösätter vi på Hertz ett initiativ som erbjuder fria mensskydd till våra medansvariga. För oss är det viktigt att aktivt arbeta med hållbarhetsinitiativ så konkret som det bara går. Dels arbetar vi utifrån ett globalt perspektiv inom ramen för Agenda 2030 men vi är också med och krossar tabun som mens ofta innebär genom att synliggöra och inkludera det i vardagen.” säger Camilla Rydelid, Hållbarhetsansvarig på Hertz Sverige.

Under våren kommer RedLockers mensskyddsautomater att installeras på Hertzkontor runt om i Sverige och bidra till en ökad trygghet om mensen skulle komma oväntat.

”Hertz är ett av världens största varumärken och för oss blir det därför extra viktigt att agera utifrån vår värdegrund och verka för ett bättre samhälle. Genom att inleda samarbete med RedLocker, ett företag som startats av kvinnor – för kvinnor, känner vi att vi är en del i något större och därmed bidrar till förändring på riktigt. ” säger Camilla Rydelid.

Läs mer om RedLocker