Stor efterfrågan på hyrbil under jul och nyår

Stor efterfrågan på hyrbil under jul och nyår

Sveriges största biluthyrningsföretag förbereder sig för en hektiskt jul – men det finns fortfarande bilar kvar för den som inte hunnit boka ännu.

Även om nivåerna inte är i paritet med ett mer normalt år, är bokningarna ändå upp med 30% jämfört med samma period förra året. Och det är framförallt på flygplatserna där ökningarna är som störst. Svårast att få tag i bil just nu är det i storstäderna.

”Vi har nu haft två år som varit påverkade av pandemin. Men i och med att vaccinationerna har kommit igång under senare delen av 2021 och restriktionerna släppts så har vi också sett andra typer av bokningsmönster. Bokningarna är mer jämnt fördelade och vi ser inte, som förra året, att kunderna avvaktar Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Och för den som är sent ute men behöver en bil så får vi påfyllnad av stora familjebilar den 22 dec och framåt.” säger Anders Tärnell, Marknadschef hertz Sverige.