Svemestertrenden fortsätter 2022

Svemestertrenden fortsätter 2022

Världen har öppnats upp efter två år av pandemi och det är fler som reser både inom och utanför Sverige. Även om utlandsresandet är i gång är det fortfarande många som kommer att spendera sommaren hemma ser Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz.

De senaste åren har fler upptäckt Sverige som resmål och det verkar vara en trend som är här för att stanna. Ett orosmoln på himlen för alla semesterfirare och hyrbilssugna är den globala komponentbristen som påverkar tillgången på bilar i hela världen. Så även i Sverige.

”Vi är glada över att fler bilar rullar ut från fabrikerna och in i vår flotta just nu. De kunder som ännu inte hunnit säkra sin sommarbil har en chans nu när vi får in framförallt Volvo XC40 och XC60. Redan 2021 såg vi en stor ökning på sommarbokningarna men i år har den i stort fördubblats. En glädjande nyhet är också att de utländska turisterna verkat ha hittat tillbaka till Sverige då de i augusti 2020/2021 var frånvarande på grund av pandemin. ” säger Niklas Nyreröd, intäktschef Hertz Sverige.

Med en hyrbil kan man uppleva Sverige från norr till söder. För att förenkla semesterplaneringen finns här tips på sevärda platser och aktivitetstips till alla Svemesterfirare.

Hertz önskar alla en fortsatt trevlig sommar!