Hertz är Sveriges miljöbästa hyrbilsföretag

Gröna Bilister har utsett Hertz till Sveriges miljöbästa hyrbilsföretag. Hertz vinner genom sitt långsiktiga arbete med hållbarhetsfrågor och genom att ha ett helhetstänk där alla viktiga aspekter finns med.

När Gröna Bilister för femte gången granskar hyrbilsbranschen är det Hertz som återigen toppar rankningen över Sveriges miljöbästa hyrbilsföretag. Hertz har såväl högst totalpoäng som högst poäng i delkategorierna ”Bilar”, ”Köra mindre” och ”Information” och är det enda av företagen som når över 50 procent av vad Gröna Bilister definierat som en idealisk hyrbilsfirma. I rapporten lyfter de också fram Hertz samåkningstjänst Roadmate som ett bra exempel på en alternativ transportmöjlighet. Enligt Gröna Bilister vinner Hertz genom sitt långsiktiga arbete med hållbarhetsfrågor och genom att ha ett helhetstänk där alla viktiga aspekter finns med.

– Den här utmärkelsen är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vi vet att vår verksamhet påverkar miljön och vi vill ligga i frontlinjen när det gäller miljötänkande i hyrbilsbranschen. Det innebär bland annat att utveckla och erbjuda fler hållbara produkter och tjänster – något som våra kunder också efterfrågar, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

Rankningen baseras på en enkät som skickats till samtliga nationella hyrbilsföretag. Av dessa valde sju företag att besvara enkäten. Till skillnad från tidigare år har årets enkät en större systematik än tidigare, med en teoretisk maxpoäng på 100 – det idealiska hyrbilsföretaget enligt Gröna Bilister. I enkäten efterfrågas allt från andel miljöbilar och utsläppsnivåer till information och om företagen erbjuder alternativa transportlösningar som samåkning. Gröna Bilister menar att hyrbilsföretagen kan spela en mycket viktig roll i övergången till avgasfri bilism. Därför betygssätts antalet elbilar i hyrbilsflottan separat.

I rapporten framhävs också miljönyttan med hyrbilar. Gröna Bilister menar att hyra bil istället för att äga minskar de onödiga bilresorna, medan gång, cykling och bussresor ökar. De menar också att hyrbilar minskar det totala bilbehovet eftersom hyrbilen körs cirka 4 000 mil per år, mer än dubbelt så långt som privatbilen. Hyrbilar är dessutom miljöbilar i väsentligt högre grad än övriga bilar och via hyrbilsföretagen finns möjlighet att prova elbilar eller laddhybrider.

Den fullständiga rapporten kan laddas ned från Gröna Bilisters hemsida: www.gronabilister.se

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, telefon: 08-657 30 02, 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningskontor i 154 länder runt om i världen. I över 90 år har Hertz levererat hyrbilslösningar av högsta kvalitet till såväl företagskunder som privatresenärer. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se